„Юстина“ – българска ферма мечта, разгърната върху стотици декари плодородна земя край село Устина в подножието на Родопите.
 
 
Фермата гостоприемно отвори врати, за да посрещне група първокурсници от Аграрния факултет на Тракийския университет в Стара Загора и да им покаже как на практика работи Общата селскостопанска политика (ОСП) в Европейския съюз.
 
Семейното стопанство на Милко Цветков развива земеделие върху близо 2000 декара, сее зърнени култури, отглежда лозя и произвежда вино, около което се върти бизнесът на Вила „Юстина“ - вино, гости, туристи, конференции, сватби. 
 
Малък хълм отделя туристическия комплекс от козефермата, където синът Антон развъжда заедно със зооинженер и четирима служители новата за нашата страна ценна месодайна порода кози „Боер“. Толкова е нова, че за нея още няма създадена развъдна асоциация. Ще има и седалището й ще бъде на това място, но трябва да мине време и козичките да се наплодят.
 
 
Студентите пристигнаха в стопанството в село Устина заедно с доц. Димитър Панайотов в рамките на кампанията „ОСП работи за нас!“, организирана от AgriGate Media, Института за агростратегии и иновации, и Смарт Агростарт.
 

За много фермери ОСП е синоним на субсидиите в аграрния сектор. А защо изобщо се налага да има финансово подпомагане?

 
Логиката на ОСП обясни пред младите хора Светлана Боянова, председател на Института за агростратегии и иновации. Фермерите в Европейския съюз са едва 11 милиона, а трябва да осигурят изхранването на 500 млн. граждани. Земеделската земя е само 40% от площта на ЕС.
 
Стопаните работят в условията на силна международна конкуренция, като в същото време спазват по-високи изисквания за опазване на околната среда и климата на планетата. Животът в селските райони е по-труден, отколкото в града. Инфраструктурите са по-слабо развити, даже няма безжичен интернет.
 

 
„Бъдете умни, когато анализирате след време вашия бизнес и преценете много добре дали правите едно производство заради субсидията, или за да бъдете пазарно ориентирани и субсидията само ви помага да сте пазарно ориентирани - да произвеждате и да продавате повече и по-качествени неща, които някой търси“, посъветва Светлана Боянова бъдещите специалисти в сектора.
Първо мислете за пазара! – това е основният урок, който студентите научиха в стопанството „Юстина“.
 
„Исках да им обясня ОСП като нещо не толкова сложно. Тази политика е създадена, за да помага на земеделските стопани, а не да предвижда вместо тях бизнеса, който те така или иначе искат да правят. Исках също да разберат, че тази политика е много важна именно за младите хора, за бъдещето. Идеята ми беше да ги провокирам, да се замислят за тази политика, има ли нужда от нея. Въпросът е да се запалят и да правят земеделието по начин, който те искат“, обясни Светлана Боянова пред Фермер.БГ.
 
В същото време всеки, който работи в сектора, може да разчита, че ОСП ще продължи да подпомага стопаните чрез двата фонда – за директните плащания и Програмата за развитие на селските райони (ПРСР). 
 
 
Първокурсникът Васил Глутников има свой бизнес план. Мисли да създаде насаждения от бадеми, като започне с минималните допустими за подпомагане 10 декара. Младежът, изглежда, добре е проучил нещата, помислил е за всичко. Ще засади около 350 дръвчета, като от всяко ще добива по 8-10 кг бадеми. Иска му се и да увеличи площта, но достъпът до земя за младите фермери е трудна работа. 
 
„А къде ще продаваш? Помисли ли за пазара? Кой ще купува бадемите? Нали не забравяш, че Турция е голям производител? Къде е твоят пазар? Ето от това трябва да започнеш, за да има смисъл, за да успееш“, посъветва Светлана Боянова бъдещия предприемач.
През много уроци е минал Милко Цветков, собственикът на „Юстина“, и сега ги споделя с младите хора.
 
„За себе си съм наясно, че българската земя дава много възможности да се прехранва човек. Даже разбрах нещо много интересно през последните две-три години – покрай лозята, покрай другото земеделие: съвсем спокойно човек може да си направи една добра печалба, само че трябва да гледа много читаво на цялата тази работа“, каза той пред Фермер.БГ.
Има хора, които сякаш са родени, за да правят бизнес и лесно схващат логиката на нещата. Според Милко Цветков ключът е в техниката - много техника трябва. 
 
„Лично аз им давам акъл на младите фермери тук да ликвидират култури, които искат работна ръка много. Добре е да си купуват високотехнологични машини, за които няма нужда да имат 50 или 60 човека, незнайно откъде да ги съберат“, обясни бизнесменът.
 
 
Лозовите масиви на „Юстина“ са създадени през 2008 г. на южен склон върху 200 декара силно карбонатни почви. Европейски проекти позволяват на стопанството да удвои лозята си до 420 декара и да изградим изцяло нова производствена база - пример за модерно винопроизводство и винен туризъм.
 
На 300 м надморска височина се отглеждат сортовете „Совиньон Блан“, „Семийон“, „Шардоне“, „Алиготе“, „Гевюрцтраминер“, „Мерло“, „Пино Ноар“, „Каберне Фран“, „Мавруд“ и „Рубин“. През лятото паркът сред лозята се превръща в сцена на фолклорни срещи, рок концерти, пикници и сватби.
 

„Гроздето не е зеленчук, не е грах, за него няма субсидия“, отбелязва Милко Цветков. 

 
Кой знае, може това да е така, защото от българското грозде става превъзходно вино, което всички харесват, с изключение на конкурентите.
 
 
„Не изнасяме много – около десетина процента от произведеното вино. В Белгия имаме много хубав пазар, в Германия, в Швейцария, в Канада изнасяме, в САЩ и в Китай малко. Все още не искаме да изнасяме много, защото българите харесват нашето вино. Трябва да оставим и за тук“, обясни бизнесменът.
 
Не е преувеличено да се каже, че в момента ОСП помага да се създаде месодайно козевъдство в България. С проект по мярка 4.1 – „Инвестиции в земеделски стопанства“, от ПРСР 2014-2020 г. синът Антон Цветков създава „Агро Юстина“ - единствената засега специализирана ферма за производство на месо и разплодни животни от породата „Боер" в България.
 
Да видиш как едно цяло направление в животновъдството се създава от нулата – това е уникален шанс, който първокурсниците от Тракийския университет оцениха по достойнство. Селфитата им в стопанството са сигурно доказателство за това.
 
 
„В тази ферма студентите виждат ОСП в действие. Тук те се запознават с една нова порода, която за първи път се внася в България. Направени са четири вноса. Два от Австрия, един от Германия и един от Франция. Целта е породата да се отглежда не само в тази ферма, а чрез нея да се създаде месодайно козевъдство – нещо, за което почти не се говори в нашата страна“, обясни пред Фермер.БГ доц. Панайотов.
 
В нашата страна над 90% от козите са местни, от които се получава сравнително малко мляко, а качеството на месото им не е достатъчно високо. 
 

Породата „Боер“ е създадена точно с цел да се произвежда качествено за ценители – без дъх и с висока хранителна стойност. 

 
„Месото е с протеин, приближаващ се до телешкото, с мазнини, по-ниски, отколкото при пилешкото, с ниско съдържание на холестерин и без специфичен мирис. Породата има значение за създаване на месодайно козевъдство чрез поглъщателно кръстосване на местни кози биха могли да се създадат стада, в които се получават чрез промишлено кръстосване и чрез поглъщателно кръстосване ярета, които са с много добре изразени месодайни форми, с по-добри вкусови качества на месото“, допълни доц. Панайотов.
 
 
Цената на килограм живо тегло от тези животни е 18 лева, като елитни ресторанти предлагат за него и по 22 лева. Тези суми не главозамайват стопаните. Цената на мъжко животно за разплод от тази порода е поне 800 евро, обясняват специалистите във фермата. 
 
Елен в края на стопанството привлича вниманието на студентите. Стопаните го отглеждат за атракция на посетителите, съща както и стадото алпака – вид дребно преживно животно с шест букви от кръстословиците. Все пак всички се струпват около елена, предвкусват коледните празници и сбъдването на мечтите. А плановете им за собствен бизнес далече не са празни фантазии и младежите са готови да докажат това.
 
Следете темата и на cap4us.fermer.bg