След оспорвани дебати, Европейският съвет постигна политическо съгласие максималната обща стойност на разходите за ЕС с 28 държави членки за периода да бъде 959 988 млн. евро под формата на бюджетни кредити за поети задължения.

Бюджетните кредити за поети задълженeни по отношение на селското стопанство, развитието на селските райони, рибарството и един финансов инструмент за действията в областта на околната среда и климата, няма да надхвърлят 373 179 млн. евро, от които 277 851 млн. евро ще бъдат отпуснати за разходи, свързани с пазара, и директни плащания.

Фермер.БГ публикува заключенията на Европейския съвет, който се проведе в периода 7—8 февруари 2013 г. във връзка с Многогодишната финансова рамка за Общата селскостопанска политика 2014-2020.

УСТОЙЧИВ РАСТЕЖ: ПРИРОДНИ РЕСУРСИ

61. Целите на общата селскостопанска политика (ОСП) са да се увеличава производителността в селското стопанство чрез насърчаване на техническия прогрес и осигуряване на рационалното развитие на селскостопанското производство и оптималното използване на производствените фактори, по-специално на работната сила; по този начин да се осигури достоен стандарт на живот на селскостопанската общност, по-специално чрез увеличаване на индивидуалните доходи на лицата, заети в селското стопанство, да се стабилизират пазарите, да се осигури наличността на продуктите и да се гарантира, че те достигат до потребителите на разумни цени. Следва да се отчитат социалната структура на селското стопанство и структурните и природните различия между отделните селскостопански райони.

62. Във връзка с това реформите трябва да осигурят: 1) жизнеспособно производство на храни; 2) устойчиво управление на природните ресурси и действия, свързани с климата; и 3) балансирано териториално развитие. Освен това ОСП следва да бъде напълно интегрирана в целите на стратегията „Европа 2020“, по-конкретно целта за постигане на устойчив растеж, като същевременно се зачитат определените в Договора цели на тази политика.

63. Бюджетните кредити за поети задължения по тази функция, която обхваща селското стопанство, развитието на селските райони, рибарството и един финансов инструмент за действията в областта на околната среда и климата, няма да надхвърлят 373 179 млн. евро, от които 277 851 млн. евро ще бъдат отпуснати за разходи, свързани с пазара, и директни плащания.



Общата селскостопанска политика за периода 2014—2020 г. ще продължава да се основава на следната двустълбова структура:

- чрез стълб І ще се предоставя пряко подпомагане на селскостопанските производители и ще се финансират пазарните мерки. Прякото подпомагане и пазарните мерки ще се финансират изцяло и единствено от бюджета на ЕС, за да се гарантира прилагането на обща политика в целия единен пазар и с интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК).
- чрез стълб ІІ на ОСП ще се предоставят конкретни обществени блага, свързани с околната среда, ще се подобрява конкурентоспособността на селскостопанския и горския сектор, ще се насърчават диверсификацията на икономическите дейности и качеството на живот в селските райони, включително регионите със специфични проблеми. Мерките по стълб ІІ ще се съфинансират от държавите членки съгласно разпоредбите на точка 73, което ще спомогне за изпълнението на основните цели и ще засили лостовия ефект на политиката за развитие на селските райони.

[news]Стълб I:
Равнище и модел на преразпределяне на прякото подпомагане — елементи на сближаването между държавите членки

64. С цел да се коригира общото равнище на разходите по функция 2, като същевременно се отчитат принципите за поетапно въвеждане на директните плащания съгласно предвиденото в договорите за присъединяване, средният за ЕС размер на директните плащания на хектар по текущи цени ще бъде намален през периода. Прякото подпомагане ще бъде разпределено по-справедливо между държавите членки, като същевременно се отчитат все още съществуващите различия в нивата на заплатите, покупателната способност, продукцията на селскостопанския отрасъл и разходите за влаганите ресурси, като се намалява постепенно обвързаността с исторически референтни стойности и се вземат предвид цялостният контекст на общата селскостопанска политика и бюджетът на Съюза. При цялостното разпределяне на подкрепата по линия на ОСП следва да се вземат предвид специфичните обстоятелства, като селскостопанските области с висока добавена стойност и случаите, в които ефектите от сближаването се усещат несъразмерно.

Всички държави членки с директни плащания на хектар под 90 % от средната за ЕС стойност ще намалят с една трета разликата между настоящото си равнище на директните плащания и 90 % от средната за ЕС стойност през следващия период. Въпреки това всички държави членки следва да достигнат най-малко равнището от 196 евро на хектар по текущи цени до 2020 г. Това сближаване ще се финансира от всички държави членки с директни плащания над средната за ЕС стойност, пропорционално на тяхното отстояние от средната за ЕС стойност. Този процес ще се осъществи постепенно в рамките на 6 години — от финансовата 2015 г. до финансовата 2020 г.

Определяне на горна граница на подпомагането за големите стопанства

65. Отделните държави членки ще въведат на доброволна основа горна граница на директните плащания за големите бенефициери.

Метод за финансова дисциплина

66. За да се гарантира, че сумите за финансиране на ОСП са съобразени с посочените в многогодишната финансова рамка годишни тавани, следва да се запази механизмът за финансова дисциплина, предвиден понастоящем в член 11 от Регламент (EО) № 73/2009, съгласно който нивото на директното подпомагане се коригира, когато прогнозите показват, че размерът на подтавана на функция 2 ще бъде надхвърлен за дадена финансова година, но без предпазния марж от 300 млн. евро.

Екологизиране на директните плащания

67. Общите екологични показатели на ОСП ще бъдат подобрени посредством екологизиране на директните плащания чрез определени селскостопански практики, които ще бъдат определени в Регламента на Европейския парламент и на Съвета за установяване на правила за директни плащания за селскостопански производители по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика, които са от полза за климата и околната среда, като същевременно се избягва излишната административна тежест, и които всички селскостопански производители ще трябва да спазват. За да финансират тези практики, държавите членки ще използват 30 % от годишния национален таван при ясно определени възможности за гъвкавост за държавите членки що се отнася до избора на еквивалентни мерки за екологизиране. Изискването всяко земеделско стопанство да включва приоритетна екологична площ ще бъде изпълнявано така, че да не се налага въпросната земя да бъде извеждана от производство и да не се допускат неоснователни загуби на доходи за селскостопанските производители.

Гъвкавост между стълбовете

68. Държавите членки могат да решат да предоставят под формата на допълнително подпомагане за мерки по програми за развитие на селските райони, финансирани от ЕЗФРСР, до 15 % от годишните си национални тавани за календарните години 2014—2019, както е посочено в приложение ІІ към Регламента относно директните плащания. В резултат на това съответната сума вече няма да е налична за отпускане на директни плащания.

69. Държавите членки могат да решат да предоставят под формата на директни плащания съгласно Регламента относно директните плащания до 15 % от сумата, определена за подпомагане на мерки по програми за развитие на селските райони, финансирани от ЕЗФРСР в периода 2015—2020 г. Държавите членки с директни плащания на хектар под 90 % от средната за ЕС стойност могат да решат да предоставят като директни плащания още 10 % от сумата, определена за подпомагане на мерки за развитие на селските райони. В резултат на това съответната сума вече няма да е налична за мерки за подпомагане по програми за развитие на селските райони.

Стълб II

Принципи за разпределяне на помощта за развитие на селските райони

70. Помощта за развитие на селските райони ще се разпределя между държавите членки въз основа на обективни критерии и минали резултати, като същевременно се вземат предвид целите на развитието на селските райони и се отчита цялостният контекст на общата селскостопанска политика и бюджетът на Съюза.
71. Общата сума за подпомагане на развитието на селските райони ще бъде 84 936 млн. евро. Годишната разбивка ще бъде определена от Европейския парламент и Съвета. Сумите за отделните държави членки ще бъдат коригирани, за да се отчетат посочените по-горе разпоредби на точки 68 и 69.
72. Разпределението на общата сума за развитие на селските райони между държавите членки ще се основава на обективни критерии и на миналите резултати.
За ограничен брой държави членки, които са изправени пред особени структурни затруднения в селскостопанския сектор или които са инвестирали значително в рамка за ефективно изпълнение за разходите по стълб 2, ще бъдат отпуснати следните допълнителни средства: Австрия (700 млн. евро), Франция (1 000 млн. евро), Ирландия (100 млн. евро), Италия (1 500 млн. евро), Люксембург (20 млн. евро), Малта (32 млн. евро), Литва (100 млн. евро), Латвия (67 млн. евро), Естония (50 млн. евро), Швеция (150 млн. евро), Португалия (500 млн. евро), Кипър (7 млн. евро), Испания (500 млн. евро), Белгия (80 млн. евро), Словения (150 млн. евро) и Финландия (600 млн. евро). За държавите членки, които получават финансова помощ в съответствие с членове 136 и 143 от ДФЕС, тези допълнителни средства ще подлежат на съфинансиране в размер на 100 %. Това правило ще продължи да се прилага за тези държави членки до 2016 г., когато ще бъде подложено на преоценка.

Проценти на съфинансиране в подкрепа на развитието на селските райони

73. В програмите за развитие на селските райони се определя единен процент на участие на ЕЗФРСР, приложим за всички мерки. По целесъобразност ще бъде определен отделен размер на участие на ЕЗФРСР за по-слабо развитите региони, регионите в преход и за най-отдалечени региони и малките острови в Егейско море по смисъла на Регламент (ЕИО) № 2019/93. Максималният процент на участие на ЕЗФРСР ще бъде:
- 75 % от допустимите публични разходи в по-слабо развитите региони, най‑отдалечените региони и малките острови в Егейско море по смисъла на Регламент (EИО) № 2019/93;
- 75 % от допустимите публични разходи за всички региони, в които за периода 2007—2013 г. БВП на глава от населението е бил под 75 % от средната стойност за ЕС-25 за референтния период, но в които БВП на глава от населението е над 75 % от средната стойност за ЕС-27;
- 63 % от допустимите публични разходи за регионите в преход, различни от регионите, посочени в предходното тире;
- 53 % от допустимите публични разходи в другите региони;
- 75 % за дейности с принос към целите в областта на околната среда и смекчаването на последиците от изменението на климата и адаптирането към тях;
- 100 % за сумите, прехвърлени от стълб I към стълб II и посочени в точка 68 като допълнителна помощ по линия на развитието на селските райони.
Минималният процент на участие на ЕЗФРСР ще бъде 20 %. Други максимални проценти на участие на ЕЗФРСР в полза на специфични мерки ще бъдат определени в Регламента относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР).
Когато държава членка получава финансова помощ в съответствие с членове 136 и 143 от ДФЕС, може да се прилага по-висок процент на съфинансиране (с 10 процентни пункта), което ще намали натоварването за националните бюджети в период на фискална консолидация и същевременно ще запази общото ниво на финансиране от ЕС. Това правило ще продължи да се прилага за тези държави членки до 2016 г., когато ще бъде подложено на преоценка в рамките на прегледа, предвиден в точка 54.

74. Финансирането по функция 2 ще подпомага и общата политика в областта на рибарството и интегрираните морски политики, по-специално посредством Европейския фонд за морско дело и рибарство и финансов пакет в полза на международното измерение на общата политика в областта на рибарството, както и дейности в областта на климата и околната среда чрез Програмата за действия в областта на околната среда и климата (LIFE).

Нов резерв за кризи в селскостопанския сектор

75. Новият резерв за кризи в селскостопанския сектор, който да предоставя подкрепа при значими кризи, засягащи селскостопанското производство или дистрибуция, ще бъде включен във функция 2 със сума в размер на 2 800 млн. евро. Резервът ще бъде създаден, като в началото на всяка година се прилага намаление на директните плащания посредством механизма за финансова дисциплина. Сумата за резерва ще бъде вписвана пряко в годишния бюджет и ако не бъде предоставена за кризисни мерки, ще бъде изплащана във вид на директни плащания.

 

© 2013 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!