Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик ще са от 4 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство. Това предвижда проектът на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа. Към момента проектът все още подлежи на обществено обсъждане.

Костадин Костадинов: Износът на българските зърнопроизводители е за 1 млрд. долара


С него се предлага първоначалният обхват на тол системата да бъде 6050 км – автомагистрали, първи и частично втори клас пътища. В проектозакона е записано, че с тарифата се въвежда справедлив модел на таксуване на пътните превозни средства, съобразен с европейския принцип – който изхабява пътя повече, плаща повече. Как приемат обаче земеделските производители законопроекта. Агри.БГ разговаря с Илия Проданов, Людмил Работов и Костадин Костадинов от Националната асоциация на зърнопроизводителите.


Илия Проданов:


“Естествено, че ни притесняват тол таксите. Всички тези пари ще излязат от нашия джоб. Няма как търговецът да плати сумата по транспорта и вдигането на цената на транспорта ще излезе от нашия джоб. Ако един камион няма добра евро екологична категория, дори Евро 4 да е, таксата е около 36 стотинки на километър. Много просто сметнато, един камион с 25 тона зърно, тръгващ от София до Бургас по магистралата и се движи 360 км по тол такса, това нещо е около 150-200 лв. и то в едната посока. 


Това нещо, сметнато върху зърното, са 15-20 лв. на тон надолу, което още ще утежни положението на колегите ни във вътрешността на страната. Подали сме нашите възражения върху проекта, искаме работна група, надяваме се да бъдем поканени да си дадем нашите предложения. Имаме предложения, имам работещо решение.

Нашето предложение е тези компании, които работят в България, които се занимават с транспорт на зърно, да има някаква бонус система, която да ги подпомага при пренос на голямо количество зърно. Хора, които работят само в България. Защото тол таксата беше създадена с идеята да хванем транзитния транспорт, а реално ние ще утежним положението на вътрешния си, което не е много правилно”, категоричен е фермерът.

Фермери, вижте за кои пътища ще се плащат тол такси за камионите


Най-утежнени от въвеждането на тол системата ще бъдат земеделските производители, които са във вътрешността на България.


Людмил Работов:


“Винаги когато започнем да търгуваме, взимаме цените, които са на пристанище Бургас или Варна. Същевременно калкулацията на транспорта ще намали търговската цена, на която сме се договорили с контрагентите. Така че негативно ще е това въвеждане на тол таксите”, добави земеделският производител.


Това не е първият опит за въвеждане на подобна система. Общественото обсъждане на проектното предложение продължава до 16 декември. След това от НАЗ се надяват на свикване на работна група.


Костадин Костадинов: 


“При първия вариант на картата, която беше предложена, си казахме мотивите. Отпадна част от пътната мрежа. Нашата идея беше да бъде подпомогнат вътрешния, регионален транспорт, което е много важно. Но в момента консултантът им – Световната банка, е направила тези изчисления. Това, което излезе, трябваше да го работи работна група. Да си каже доводите и предложенията. И да се промени обхватът или самата такса. Не се е случило още. Аз съм записан в тази работна група, никой не ни се е обадил. Надявам се това да се случи, защото за нас тези цени са доста високи. Защото при нас всичко е по две. 


Ние искахме да защитим регионалния транспорт с тази т.нар. бонус система. За повече изминати километри в страната той да плаща до едно положение и след това таксата му да намаля”, заключи председателят на НАЗ.


Една от целите на тол системата ще бъде насърчаване на използването на екологични превозни средства, което според експертите, разработвали проекта, ще допринесе за намаляване на вредните емисии от автомобилния транспорт и съответно ще спомогне за опазване на околната среда.

 

IX Агросеминар на НАЗ