Винаги сме имали подкрепа от Lidl, като доверен партньор, който подхожда с професионализъм и е безкомпромисен към качеството на продуктите, казва Марин Генуров, изпълнителен директор на „Гимел“.

Оранжерия в съюз с голяма верига продава в цялата страна

Създадени сте преди четвърт век. Как решихте да се насочите точно към биологично производство на плодове и зеленчуци? 

В началото, когато започнахме през 1995 г., произвеждахме оранжерийни зеленчуци, като голяма част от продукцията се реализираше в България. Предизвикателство за екипа ни бе да представим продуктите на големите западни пазари. За да успеем, решихме да последваме най-новата тенденция – отглеждане на зеленчуци по методите на биологичното земеделие. Така първите ни био зеленчуци – био краставици и био домати, направиха фурор в Европа. Покрихме всички стандарти, които западноевропейците отдавна бяха достигнали. Продукцията на „Гимел“ се изкупуваше от най-големите логистични центрове предварително. Благодарение на доказаните вкусови качества на българските биозеленчуци, продуктите ни станаха разпознаваеми и предпочитани. Оставаше само да произвеждаме и стриктно да спазваме директивите.

Кое бе най-сериозното предизвикателство, пред което се изправихте в началото?

Това да превърнем два разрушени оранжерийни комплекса, строени в средата на 60-те години, в сертифицирани земеделски стопанства, които да произвеждат продукти по методите на биологичното земеделие за най-взискателните европейски пазари. Никой преди нас не го беше правил в България.

Колко човека сега работят в компанията?

„Гимел“ е основен работодател в областта на оранжерийното производство от създаването си, като наличният състав към момента достига 600 души.

Много често смесваме понятията еко и био производство. Какви са ключовите отличителни черти на био земеделието?

Био (органични) продукти се отглеждат по методите на биологичното земеделие, в хармония с природата, съгласно действащите регламенти на ЕС (Рег. 834/2007 и Рег.889/2008г.). На етикета на био продуктите трябва да потърсим съответния знак, който удостоверява, че тази храна притежава сертификат за био производство, издаден от сертифицираща организация. 

Обменяте ли опит с колеги от други държави? 

Посрещаме специалисти и производители от цяла Европа. Имаме възможност да посещаваме и да обменяме опит и с колеги производители от други европейски страни за новите тенденции в биологичното земеделие. 

Как определяте нивото на нашето био производство спрямо нивото на други европейски държави?

Секторът на био земеделието е един от най-бързо развиващите се в световен мащаб. Що се касае до България, има какво още да се направи. Тенденцията е към увеличаване на производителите и потребителите, търсещи био продукти. Мотивацията им варира от загрижеността за собственото им здраве до опазване на природата. 

Вие сте първата сертифицирана у нас компания за био производство на плодове и зеленчуци. Трудно ли се покриват критериите?

За да бъде произведен и  продаван един продукт като био, той трябва да мине през сложен и дълъг период на сертификация. През целия период на производство, пакетаж и реализация, сертифицираните продукти подлежат на строг контрол. Предизвикателствата в био земеделието са породени от необходимостта от много ръчен труд, опитни специалисти във всяка област, особено в борбата с болести и неприятели, тъй като това е от решаващо значение за опазване на заложените култури.

Кои са основните успехи, които постигнахте?

Гордеем се, че нашите, български био зеленчуци и био плодове са разпознаваеми и предпочитани от потребителите в цяла Европа. Най-големият ни успех е, че екипът ни успя през годините да докаже, че идеята за био земеделие в България е възможна. 

От 9 години работите с Лидл България. Кои са ключовите предимства на това партньорство?

Вложихме много усилия, когато започнахме да предлагаме био продуктите с марката „Гимел Органик“ и на българския пазар. Имаше пълна липса на информация в обществото. Компанията ни положи огромни усилия за популяризиране на био идеята. Провеждахме дегустации, лекции, участвахме в семинари, изложения, давахме интервюта. С търпение и постоянство направихме много в това отношение за българския потребител. Днес все повече хора се интересуват от здравословния начин на живот и търсят био продукти за ежедневното си меню. Много е приятно, когато не се налага да измисляш всевъзможни рекламни похвати, за да привлечеш вниманието към своя продукт. В тази мисия винаги сме имали подкрепа от Lidl като доверен партньор, който подхожда с професионализъм и е безкомпромисен към качеството на продуктите, които допуска до своите щандове, като насърчава и приоритетно дава път на сертифицираните продукти в полза на потребителя.