По света активно се развиват продажбите с хранителни продукти, плодове и зеленчуци, осъществявани през онлайн магазини. Това пише икономистът от FAO Андрей Ярмак в блога EastFruit.

ЕС заделя 2,9 млрд. лв. за българските земеделци

Продажбите на пресни плодове и зеленчуци в магазините на САЩ намаляват. Какъв кошмар, нали? Но не, те стабилно растат в онлайн магазините. Потребителите в наши дни съществено разширяват своите възможности за избор – по какъв повод, кога, къде и как да купуват хранителните продукти, обяснява експертът.

По думите му основната причина за спокойствие в САЩ е Amazon, който преди няколко години купи веригата супермаркети Whole Foods и в момента активно взима част от дяла на пазара на традиционните магазини.

В Китай на свой ред виждаме създаване на напълно автоматизирани супермаркети, където няма нито един служител. Заплащането на стоките не се осъществява с карта или телефон, а чрез сканиране на лицето на клиента на излизане от магазина. Той бива идентифициран и впоследствие таксуван.

Ярмак допълва, че пресните плодове и зеленчуци засега са аутсайдери в онлайн поръчките. Това се дължи на факта, че хората предпочитат да ги избират лично и на място.

Не всички вериги са готови да гарантират стандартно качество на продуктите, казва експертът. Полагат се усилия обаче и в тази посока.

Например на опаковките на много плодове се посочва нивото на киселинност и твърност – по този начин се помага на потребителите да се ориентират. В онлайн търговията тези показатели спомагат и за повишаване на продажбите на този тип продукция, уточнява Ярмак.

Наблюденията на FAO сочат още, че търговията през социалните мрежи дава все по-добри резултати.

Оказва се, че социалните мрежи печелят доверието на новото поколение. То им се доверява повече, отколкото на телевизията.

Специалистите съветват да се рекламира продукцията от плодове и зеленчуци в Instagram. Там търговците имат огромна аудитория, която харесва качествените снимки на плодове и зеленчуци.

Ярмак допълва, че в САЩ 76% от клиентите купуват храни, които са видели в социалните мрежи.

Това е изключително висок процент, уточнява той.