Всяка година имаме над 2 млн. литра износ към Япония. А сега с новото споразумение между България и Япония, което влезе в сила, предполагам износът ще се увеличи поне двойно. Очакваме около 5 млн. литра износ на българско вино за Япония. Това каза Красимир Коев, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция по лозата и виното (ИАЛВ) пред журналисти, по време на ритуалното зарязване на лозя във винарска изба „Катаржина“, в местността „Бялата пръст“ край Свиленград.
 
 
Според министърът на земеделието, храните и горите Румен Порожанов европейското споразумение дава конкурентно предимство пред страните от третия свят, например. 
 
 
По време на ритуала министър Порожанов не скри задоволството си, че виненият сектор продължава да стои стабилно на пазара. Затова свидетелства и огромния интерес към сектора не само от родни производители, но и от чужденци. Справка на Красимир Коев показва, че от 266, 72 са чуждестранните инвеститори в обработката на вина в България.
 
[news] 
„В годините виненият отрасъл в България стои много стабилно. Имаме над 60 хил. ха лозя. Миналата година лозовите насаждения са нараснали с около 14 хиляди дка. Това, разбира се, не е станало и без помощта на програмите за преструктуриране. Лозарската програма стартира и нов 5-годишен период. 
 
Освен преструктурирането на лозовите масиви, по идея на самия бранш, сме вкарали нови мерки както за застраховки, така и възможност за инвестиции. Тези инвестиции са до 600 хил. евро, което дава възможност да се направят подобрения в избите, включително и с подмяна на бъчви и т.н.“, обясни министър Порожанов.
 
Въпреки че е рано да се говори за очаквана реколта, Румен Порожанов и Красимир Коев са оптимисти.
 
„Миналата година реколтата беше малко по-слаба. Сега с това хубаво зарязваме се надяваме на добра реколта. Над 60 млн. литра е износът на вино. Пазарите са основно в ЕС, Китай, Русия, САЩ. Имаме и в Румъния, много разговори се водят. Годишната консумация на вино в България е от 110-120 млн. литра, но това е статистика, която включва и домашно произведеното вино“.
 
 
По думите на министър Порожанов проблемите в износа са продиктувани най-вече от търсенето на големи партиди с еднородно качество.
 
„Нашият основен пазар е ЕС. Вчера имах втора среща с представителя на сайта Alibaba. Обсъждаме възможността, чрез Аlibaba също да се промотират българските вина в Китай. Ние имаме износ към Китай и сега, който не е малък, но и не може да изнесем цялото вино. Това, което се забелязва при износа е, че повишаваме ценовия сегмент, в който изнасяме. Не изнасяме само вина, които са в най-ниския ценови сегмент“, обясни земеделският министър.