Част от постиженията на новите технологии в селското стопанство са ориентирани към понижаване на разхода на гориво. Предвид технологичната трансформация, през която преминава съвременното земеделие, учени оповестиха резултатите от проекта Digital Technology 3C - инициатива, която има за цел да подобри използваемостта и устойчивостта на цифровите технологии в селското стопанство. От тях стана ясно кои са обработките, при които се изразходва най-много гориво, съобщава полският сайт Farmer.
Lero.03 - полевият робот за пасища, лозя и овощни градини
Проектът, осъществен от Университета на Болоня в сътрудничество с други италиански университети, включва мониторинг на машинни паркове в три селскостопански компании, разположени в региона Емилия-Романя. Събрани са данни от 20 трактори и други машини, като комбайни и пръскачки, работещи в район от 12 000 ха. Анализът на данните позволява подробно изследване на оперативната ефективност на машините, включително разход на гориво, време на работа и ефективност на полеви процеси. Благодарение на усъвършенстваните алгоритми, създадени от изследователския екип, са определени показатели за ефективност като времето, необходимо за извършване на работа, разход на гориво на хектар и оперативни разходи.
Според д-р Микеле Маркети, ръководител на проекта, по време на проучването са установени проблеми, свързани с неефективността на работните процеси във фермите.
Например често се налагало фермерите да спират работата по средата на полето, което води до допълнителни разходи, свързани с транспорт на машини и увеличаване на работното време. Геометричните неравности в полетата също влияят на производителността, особено за по-малките парцели.
Пример за такова предизвикателство е анализът на работата на трактора в полета с неправилна форма, където разделянето на работата в няколко дни е довело до допълнителни загуби на време и гориво. Оптимизирането на тези процеси изисква прецизно планиране и прогнозиране на времето и ресурсите, необходими за изпълнение на конкретни задачи.
Резултатите от проучването разкриват колко гориво се харчи в различни етапи от работата на машините.
- Полска работа (напр. оран, сеитба): от 50% до 60% от разхода на гориво
- Транспорт: от 30% до 50%
Транспортът, макар и по-малко енергоемък от полевата работа, все още представлява значителна част от оперативните разходи.
Ето защо си струва да се обмисли оптимизиране на логистиката, за да се намалят транспортните разстояния и времена, смятат експертите.
Феноменът празен ход
Една от ключовите теми в проучването е феноменът на ненужния празен ход, който генерира голям разход на гориво. Анализът показва, че в много случаи тракторите работят на празен ход над 60% от времето.
Според д-р Маркети с по-съзнателен подход разходът на гориво може да бъде намален с 2-3%, без да е необходимо инвестиране в допълнителни технологии. В годишна перспектива подобно действие може да доведе до значителни спестявания, особено в големите ферми.
Вижте още:
Говедовъдство 4.0: Робот пастир революционизира селското стопанство
CEMA: Очакванията за 2025 г. са оптимистични
0 КОМЕНТАРА