Има нови моменти около авансовото плащане по мерките и подмерките на ПРСР, по които се кандидатства през ИСУН. Наредбата за допълнение на Наредба 4 от 2018 г. е обнародвана в брой 34 на Държавен вестник от 23.04.2021 г. 

Срокът за плащанията по Втори стълб е до края на 2025 г.

Допълненията засягат раздел II „Авансово плащане“. Съгласно Наредба 4 Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) може да плати авансово в срок до 30 дни от датата на подаване на такова искане. Важно е обаче да са изпълнени всички изисквания за извършване на плащането по наредбата.

Новостите са във връзка с възможността за спиране на сроковете за разглеждане на искания за авансови плащания по мерките и подмерките от ПРСР в следните случаи:

1. когато Разплащателната агенция е изискала от бенефициента документи и/или данни, които касаят искането за авансово плащане – за периода от изпращане на уведомлението до представяне на изисканите документи и/или данни. А когато такива не са представени – до изтичане на посочения в уведомлението срок;

2. когато са представени документи, които пораждат съмнение за нередност, и се налагат допълнителни проверки от специализирано структурно звено към ДФЗ – период не по-дълъг от три месеца;

3. когато в случаите по т. 2 възникнат съмнения за измама и ДФЗ сезира прокуратурата, или е образувано досъдебно производство, от чийто изход зависи произнасянето по искането за плащане – за периода до постановяване на влязъл в сила акт на компетентния орган;

4. когато е нужно становище или информация от други органи или институции – за периода от изпращане на искането за предоставяне на становище или информация до датата на получаването им от Разплащателната агенция.

За случаите по т. 2 Фондът изпраща уведомление до бенефициента за спирането на срока за извършване на авансово плащане, в което да бъдат посочвани и мотиви.

Чрез преходни и заключителни разпоредби на обнародвания документ се допуска авансово плащане в условията на отменено изискване за обезпечение на представени от Държавна агенция „Електронно управление“ (ДАЕУ) проектни предложения по подмярка 7.3 за широколентовия интернет.
 
Промяната е възможна съгласно европейското право и след постъпили коментари в хода на общественото обсъждане на насоките за кандидатстване, аргументират се от Управителния орган на ПРСР.