На пленарно заседание на 15 април Европейският парламент (ЕП) гласува Регламент за действията за информиране и насърчаване, свързани със селскостопанските продукти на вътрешния пазар и в трети държави. „Предложението на ЕК е добре дошло в момент като настоящия, в който Общата селскостопанска политика (ОСП) се преобразува и в който европейските производители се сблъскват с все по-силна конкуренция от страна на трети държави“, е категоричното мнение на Комисията по земеделие и развитие на селските райони, вносител на проекта.

 

Според членовете на комисията този регламент на ЕС за действията за насърчаване следва да предложи гъвкаво правно основание, за да може да се реагира своевременно на кризи в селското стопанство, дължащи се на спадове на цените или здравни епидемии. От Комисията изтъкват, че „вследствие на скандала в хранителния сектор, свързан с бактерията Ешерихия Коли, недостатъците на ОСП излязоха наяве, що се отнася до способността своевременно да се прилагат действия, предназначени да възстановят доверието на потребителите“.

 

Комисията предлага 75% от средствата да се предназначат за разходите на външния пазар, за активизиране на кампаниите на външния пазар – 30%. Разграничават се действията, които могат да се провеждат на вътрешния пазар, и действията, които се осъществяват в трети държави. До момента такова разграничение не е съществувало. С промяната кампаниите за насърчаване, предназначени за вътрешния пазар, няма да бъдат изключени от обхвата на регламента. Предложението премахва националното съфинансиране на действията за насърчаване и информиране.

 

Разширява се списъкът с аграрни продукти, които се възползват от регламента. Друга новост е въвеждането на услуги за техническа подкрепа на стопанските субекти – подкрепа, която трябва да включва консултации и съдействие за подобряване на защитата на европейските продукти срещу подправяне и фалшифициране в трети държави.

 

 

© 2014 Всички права запазени. Позоваването на Фермер.БГ е задължително!