За Кампания 2020 около хиляда овцевъдни и козевъдни стопанства не получиха парите си по две схеми – за обвързано подпомагане и за преходна национална помощ. Нещо повече, те бяха застрашени от налагане на допълнителни санкции за бъдещи периоди.

Проф. Бозуков: Грешка ще е да се отделя БАБХ от министерството

По неофициална информация причина за това е липсата на регистрация на животновъдните обекти на тези фермери по чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД). Преди дни стана ясно, че 272 от тях, които вече са го направили, ще получат спрените си субсидии накуп, макар и с голямо закъснение.

И до ден днешен стопаните се чудят дали Министерството на земеделието и ДФЗ имаха законовото право да им спрат подпомагането по ДПЖСК и ПНДЖ3, при положение че без проблем са получавали подпомагане по същите мерки в периода от 2015 до 2019 г. включително. 

Според информация на НОКА до момента нито един от засегнатите животновъди не е получил изричен административен акт – уведомително писмо по чл. 10в от Наредба № 5/2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания, в който да са изложени мотивите на административния орган за евентуален отказ на плащането. 

Съгласно разпоредбите на Наредба № 3 от 17.02.2015 г. животновъдите имат право на подпомагане за животни, „които отглеждат в стопанството си“. Дефиницията за „стопанство“ включва всички животновъдни обекти, регистрирани на името на земеделския стопанин по реда на ЗВД. Наредбата не дава каквито и да било допълнителни указания относно самата регистрация, подчертават от Асоциацията.

На основание чл. 51 от ЗВД всички засегнати животновъди са се регистрирали в Интегрирана информационна система на БАБХ с данни за идентифицираните животни и за животновъдните обекти. Всеки стопанин има индивидуален регистрационен номер в тази система, който е посочил и при кандидатстване по схемите за директни плащания.

„В ЗВД са налице две отделни основания за регистрация на животновъден обект – по чл. 51, ал. 1, когато се регистрира в системата с цел идентификация на животните, и по чл. 137 – когато получава регистрация за съответствие с ветеринарномедицинските изисквания", посочват от НОКА.

За Кампания 2020 г., без да има изменения в нормативната уредба спрямо предходната календарна година, са направени изменения в процедурите по проверка на заявленията. Редица стопани са били предупредени за „нефатална грешка“ заради липса на регистрация на обекта „по реда на чл. 137 от ЗВМ“. Това предупреждение предполага грешка, която не касае условията за допустимост на кандидата, смятат от Асоциацията. Нещо повече, нарушава се чл. 13 от АПК, който изисква административните органи своевременно да огласяват публично критериите за упражняване на своята оперативна самостоятелност. 

НОКА: В издадения от МЗХГ Наръчник за кандидатстване „Директни плащания – кампания 2020“, в раздели 7 и 10, никъде не се споменава регистрация по чл. 137 от ЗВМ.

В публикуваната на електронната страница на ДФЗ информация за двете схеми също липсват изисквания относно регистрацията на животновъдните обекти в стопанството. Подчертано е изискването за идентифициране на всяко заявено животно и вписването му в регистъра на БАБХ.

„Следователно, за да бъде допустим, кандидатът за подпомагане по всяка от двете схеми в кампания 2020 г., необходимото и достатъчно условие е неговият животновъден обект да е вписан в Системата за идентификация и регистрация на животните на БАБХ по реда на ЗВД. Всяко допълнително изискване би представлявало дописване на нормативния акт и не може да съставлява валидно основание за отказ от подпомагане“, категорични са браншовите представители.