Ниската изкупна цена на лавандуловото масло у нас е основна причина все повече малки производители да разчитат на иновации и личен почерк в отглеждането на културата и затваряне на цикъла до краен продукт. Постоянното внедряване на нови продукти и развитие на качеството е и рецептата за успех на Моника и Иван Петрови от Добруджа, които отглеждат с любов 42 дка лавандула в Генерал Тошево и село Преспа. 

Годината беше много добра, лавандулата не обича много дъжд. Сушата през миналата година не повлия, при нас в Добруджа не оказа голямо влияние, затова сме доволни от добивите”, коментира за Агри.БГ Иван Петров, който е и част от браншовата организация на производителите на лавандула в региона. 

По думите му отливът от сектора е виден през последните години и това се дължи именно на ниската изкупна цена на маслото, която през последните няколко сезона е изключително ниска - около 25 лв. за килограм. 

В Добруджа имахме двойно повече декари от останалата територия на страната - около 80-90 хил. дка. Там почвата е много подходяща, имаме хубави добиви и качество”, допълва той. 

По думите на съпругата му, Моника, която се занимава основно с маркетинговото развитие на стопанството и внедряването на нови продукти, в момента в житницата на България се гледат около 20 хил. дка лавандула. 

Като производители на разсад за културата, те отбелязват изключителен спад на търсенето. 

Ние имаме около 9 дка разсадник, където произвеждахме непрекъснато разсади, сега вече правим само по поръчка. Все още произвеждаме, защото някои хора пресаждат или подмладяват насаждения си. Преди години правехме огромни количества, милиони бройки разсад, който се изкупуваше. Сега вече никой не купува. Бумът на лавандулата мина”, категорична е Моника Петрова. 

Започвайки с ограничен брой продукти, като ароматни торбички и лавандулово масло, днес Моника и Иван развиват успешно своя козметична линия, която се базира на чисти съставки и никакво водно съдържание и вредни елементи.

Маслото, лавандуловата вода и цветът от лавандула са основните продукти, които реализираме. Разработили сме козметична линия, която не съдържа вода, химия или консерванти. Продуктите са направени от студено пресовани и етерични масла. За нас това е най-важното и което ни различава от другите. В основата са базови масла и лавандулово масло с множеството му действия. Преди една година с цвета от лавандула произведохме сироп, който е много различен и вкусен, без захар, подсладен с мед от собствените кошери на насаждението”, разказва Петрова. 

Семейството планира създаването и на нов козметичен продукт, който да съчетава подмладяващите свойства на натуралната хиалуронова киселина и вълшебните свойства на лавандуловото масло. 

Бъдещето на сектора Иван Петров вижда в иновативните продукти, които позволяват на производители като неговото семейство да не бъдат зависими от прекупвачите на масло. 

Производител: Продуктите с лавандула могат да заемат основно място в ежедневието

95% от производителите разчитат да им бъде изкупено голямо количество масло и да се продаде в чужбина. Там те не могат да влияят по никакъв начин на цената”, казва той. По думите му много от фермерите имат партиди с масло от преди 3-4 години, което не могат да реализират заради неизгодните условия. 

Решение той вижда в добра реклама на страната ни в чужбина и в иновативните продукти, които се реализират чрез къси вериги на доставки. 

Подкрепете независимата журналистика