Не търсете нишов продукт – в наши дни на практика такъв не съществува! Защо? Тъй като в момента, в който се появи, земеделците масово започват да го оглеждат и той бързо престава да бъде нишов. Това заяви Андрей Ярмак от FAO по време на Национална конференция посветена на производството на зеленчуци и плодове в Грузия, пише EastFruit.

Екзотика: В очакване на новата реколта от физалис

По думите на икономиста под пазарна ниша трябва да се разбира подход към производството на продукта и реализацията му. 

Пазарните ниши не са вечни – срокът им на „живот“ постоянно намалява. Причината за това е мигновеното разпространяване на информация в съвременния свят. Условно казвайки, днес някой започва да отглежда бадем, утре всички хора, запознали се с неговата дейност в интернет, започват масово да купуват разсад. Така тази култура престава да бъде нишова, казва Ярмак. 

Нишата е по-скоро подход към бизнеса. Тя е своеобразна философия, допълва експертът. 

По думите му нишовата философия е възможна по отношение както на продукт, така и на производство. В последния случай може да бъде свързана с това, че някой иска да заеме нишата на най-ефективния производител на високомаржова продукция по пътя на разработването на уникални технологични решения, които позволяват да се победи в ценовата конкуренция

Нишовата философия може да бъде свързана и с позиционирането на товара, благодарение на което продукцията може да попадне в премиум сегмент и да се продава на по-висока цена. 

Ярмак даде пример с френските ябълки Reinette. Миналата година Франция не е успяла да достави ябълки с най-високо качество в Италия. Въпреки това плодовете са се продавали на цена 2-6 евро за кг. При това в Италия имало излишък от ябълки. Френският продукт обаче се е продавал на висока цена като премиален. Цената му не е зависела от стойността на другите продукти в същата категория. 

Експертът подчерта още, че един от елементите на нишовата философия е правилният избор на пазар за реализация. 

Избирайки пазари като Близък Изток и Югоизточна Азия, важно е да разберете, че страните от този регион предлагат висока цена за ябълките, но производителят трябва да осигури премиум качество на продукцията.