В поредния епизод на AgriPodcast си говорим за земеделската продукция и героите в сектора.

Остават ли невидими фермерите в България? 

С навлизането на социалните мрежи много от младите земеделци вече продават продукцията си онлайн - през платформи като Facebook, TikTok и дори Instagram. И все пак това са едници. 

Липсата на пълна информация за местоположението на фермерите пречи на пазарната реализация. За да се знае къде, кой и какво произвежда, е нужна системна и прозрачна информация.

В епизода обсъдихме, че тази видимост не може да бъде оставена само на пазарните сили. 

Самият бранш трябва да излезе напред и да се самоорганизира – все пак има достатъчно асоциации, обединения, кампании. Но вероятно ще трябва да се намеси и държавата под някаква форма. Една централизирана, публична карта на земеделските производители, поддържана от независима структура – например Министерството на земеделието или местната власт – би дала възможности на всички. Безпристрастно. Без дискриминация между членуващи и нечленуващи в асоциации. 

Не звучи ли добре да имаме ясна визия и карта на цялата страна с всичките й фермери и продуктите, които те произвеждат? За да се знае откъде и какво може да си купи всеки. 

Все пак инициативите и на организациите, и на държавата за “избирайте българското” и “подкрепяйте българското” могат да бъдат “облечени” много по-добре. С дигитална карта, например.

Точно по тази линия попаднахме и на нещо много ценно – инициатива, която вече работи за тази цел. Сайтът Rodendar.com предлага интерактивна карта на фермерите в България. Идеята е проста, но изключително ефективна: всеки земеделец може да представи продукцията си директно на потребителите, без посредници, без излишни разходи. А потребителите могат да изберат каква храна да подкрепят – истинска, местна, автентична.

На картата могат да се открият производители на мед и сладка, пресни млечни продукти, домашни яйца, зеленчуци, месо и традиционни напитки. Много от тях предлагат и доставка до дома. Това е един малък, но значим отговор на въпроса как да върнем доверието към родното и да създадем устойчиви връзки между фермер и потребител.

Към момента обаче в платформата се презентират най-вече малки производители и хоби фермери. А потенциалът е изключително голям.

 

Повече по тази и други актуални теми от седмицата - гледайте новия епизод на AgriПодкаст. 

Четете Дарик в Агри.БГ и случайте Агри.БГ по Дарик радио. 

Всички епизоди⁠ на AgriПодкаст


🎧: Ние сме в Spotify: ⁠https://open.spotify.com/show/3zGayp15vTKfgd4a3PpA6P?si=e1648f7960b64d73


🎧: В Anchor: ⁠https://podcasters.spotify.com/pod/show/agribg-podcast


🎧: Както и в Youtube Podcast: ⁠https://youtube.com/playlist?list=PLKezk4LLz3nsRpvI8x4eZnZRSeACmsFHL&si=pzGPQbUVj8S8wZdl

Подкрепете независимата журналистика