Над половин милион лева са похарчени през последните две години по архивирането, съхранението и дигитализацията на документите в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). Това става ясно от отговор на депутатски въпрос, адресиран към земеделския министър.

Как се изчертава окръжност в СЕУ за проверка на допустими пчелини?

Агенцията по храните е една от най-големите структури в агроминистерството с голям обем от дейности, с които по думите на питащия депутат се пресичат най-разнообразни интереси. Опасенията му са свързани с това, че предоставянето на документооборота на частна организация може да създаде опасност за умишленото повреждане или подмяна

От друга страна, в нормативната уредба няма забрана за съхраняване на архивни документи извън даденото държавно учреждение. Организирането и съхраняването на документи е отговорна дейност, изискваща освен квалифицирани кадри подходящи помещения и оборудване.

„Предвид това, учрежденията, които не разполагат с изискуемите условия за съхранение, обработване и дигитализиране на документи, подлежащи на архивиране, е целесъобразно да възлагат услугите на външна специализирана фирма, която изцяло отговаря на нормативните изисквания за квалифициран персонал, оборудване и помещения за тези дейности”, отговарят от МЗХ.

На такива услуги разчита и БАБХ. От предоставената информация е видно, че изразходваните суми по съхранение и дигитализация на архива на Агенцията се увеличават. През последните две години те са следните:

- Разходи за наемане на места за архивиране на документи и разходи за съхранение, обработване и дигитализиране на документи, подлежащи на архивиране за 2023 г. са в общ размер на 252 244,80 лв. 

 - Разходи за наемане на места за архивиране на документи и разходи за съхранение, обработване и дигитализиране на документи, подлежащи на архивиране за 2024 г. са в общ размер на 293 151,67 лв.