Холандските производители много бързо усещат от къде може да се печелят пари.
 
 
Едно от нещата, на които можем да се научим от тях, е как да се хвалим и рекламираме. Това каза за Фермер.БГ Дориана Миленкова – съветник по земеделието, околната среда и храните в Посолство на Кралство Нидерландия у нас.
 

На какво залагат холандците?

Те са се насочили главно в производството на посадъчен материал и в момента са основен източник в Европа. Също така усъвършенстват технологията на производство, обяснява Миленкова. 
 
До 2050 г. Холандия има амбицията да въведе кръговата икономика. Нейният основен философски принцип е, че не трябва да има отпадъци, а всеки отпадък от едно производство да бъде ресурс за друго. Земеделието има силно влияние върху климатичните промени, но също така може да бъде и решение за тяхното намаляване. 
 
Холандия е една малка страна, в която няма място нито за отпадъци, нито за тор. Има обаче много хора, които трябва да решават вече належащи предизвикателства. Идеята е производствата да се обвържат в кръг, така че да няма отпадни продукти. Сектор „Плодове и зеленчуци“ е най-напреднал в тази област, допълва експертът.
 
 

Как работят тамошните организации на производителите?

Една от причините за успеха на холандския сектор е неговата организация и интегрираност. Връзката между производител и краен потребител е добре изградена и ефективно работеща. Маржините са много малки и стоките пътуват с огромна скорост, твърди Миленкова в друго интервю за BloombergTV. 
 
По думите й организациите на производители започват като кооперативи, но сега са големи международни компании. Центърът за свежа продукция е браншовата организация, която обединява тези организации на производителите с търговците и логистичните експерти.
 

Какво е предимството на холандските фермери?

По наблюденията на Миленкова те са силно специализирани. Техните колеги от България рядко могат да си позволят да изберат само един продукт и да се усъвършенстват в неговата доставка. Обикновено се налага да диверсифицират и производствени продукти, и канали. 
 
Докато в Холандия специализацията е много висока, обемите са големи, качествените критерии са силно застъпени и изцяло се следва пазарният принцип, твърди Миленкова. 
 

Каква е ролята на фермерските пазари?

Западноевропейската традиция е силно застъпена в Холандия. Във всеки град се определя ден от седмицата, в който градският площад се превръща във фермерски пазар. Това са друг тип производители, които не се борят за супермаркетите, а за по-късите вериги. 
 
 

Как Нидерландия може да подпомогне българските земеделци? 

Миленкова определя като изключително важна ролята на Центъра за подпомагане на вноса от развиващи се страни. Това е организация, финансирана от Министерството на външните работи на Нидерландия. Тя действа като агенция и подпомага вноса на хранителни и пресни продукти от развиващите се страни. 
 
По време на форума InteliFresh 2019 българските производители имаха възможност да научат кои са успешните продукти и пазари, към които да насочат своите усилия, лично от експерт от Центъра.
 

В каква посока се променят холандските производители на плодове и зеленчуци? 

Световната тенденция е да се предлагат здравословни, красиви и лесни за консумация продукти. Затова в страната става все по-популярно отглеждането на боровинки, чери домати, ягоди. Особено важно е технологиите да са такива, че стопаните да могат целогодишно да произвеждат тези продукти, които да са достъпни в една красива и екологична опаковка, убедена е Миленкова.