Продуктите с марката „Алфатар“ вече са добре познати в Североизточна България, а амбициите на собствениците са техните млечни храни да станат разпознаваеми в национален мащаб. 

 

Това разказа управителят Димитър Димитров, който представи „Алфатар милк“ на изложението „Пътят на млякото“ в София. 

Заедно с брат си Пламен имат кравеферма и мандра, които работят в бившия стопански двор на град Алфатар, откъдето идва и името на търговската марка. Общият брой на животните – от новороденото теле до последната крава, е около 500. 

Както в повечето случаи и в "Алфатар милк" са започнали с малко животни. От 11 крави стадото достигнало около 60 животни и при поредния срив в цените на млякото братя Димитрови са били на кръстопът за дейността изобщо. 

„Все пак решихме, че няма да се откажем и направихме млекопреработвателно предприятие, което в началото беше доста малко и примитивно. С нарастване на търсенето от страна на клиентите, постепенно увеличаваме капацитета и на кравефермата, и на предприятието“, споделя Димитър Димитров. 

За развитието на производството са ползвани европейски средства, но те не са били от решаващо значение, според него. „През цялото време имаше отваряне и затваряне на мерките по различни причини – правителството се сменило, Европа се разсърдила.. Имаме направо трагична ситуация, при която тръгваме да правим проект по дадена мярка, но тя се затваря и отново е достъпна след 3-4 години. Всяка бизнес идея или нужда от пари са за конкретно време, а на нас ни се обаждат след няколко години – "Продължавайте с проекта", което е абсолютно безсмислено“, споделя опита си Димитров. 

Първият опит на братя Димитрови в животновъдството е бил злополучен. Стартирали са с отглеждането на прасета, но въвеждането на забрана за ваксиниране против чума ги е принудило да затворят свинефермата.

„Тази радикализация по отношение на заболяването, което е характерно за нашите географски ширини, и прекратяването на ваксинациите за мен не е приемлива като мярка. Принудиха ни да прилагаме ваксини, за които не бяхме чували, а за нашата основна болест се забрани ваксинацията. Това ни накара да затворим бизнеса с прасета и продължихме с отглеждането на млекодайни говеда“, разказва младият собственик на стопанството. 

Кравите в стопанството са от породата Холщайн. През годините са купувани местни крави-майки, които са заплождани с вносен генетичен материал от тази порода, така че всяко следващо поколение да е все по-добро. 

„Смея да кажа, че сме постигнали много добра генетика на европейско ниво. За това говори средният млеконадой във фермата, който се движи между 31 и 33 литра. С него можем да се похвалим и в Германия, и в Нидерландия, но не можем да се мерим с Щатите и Израел, които са много напред в това отношение“, разказва още Димитров.

Семейството обработва около 2 000 дка собствени земи и 400 дка арендовани и  сами произвеждат фуражите. И двамата братя нямат земеделско образование. Димитър Димитров е възпитаник на Военно-морското училище във Варна. Вместо с униформата на капитан на кораб, който трябва да обикаля света, той е избрал да влиза в обора с дочените дрехи.

Димитър е доволен от това, което прави въпреки трудностите, голямата ангажираност и предизвикателствата.

Несигурността в цените на продукцията е сред най-големите трудности, с които се сблъскват от „Алфатар милк“. „Силно зависими сме от резки промени на пазара, които се наблюдават в последните години. В рамките на 3 - 6 месеца цената на млякото се вдига например с 50% и след това спада под себестойност. Случва се да работим под себестойност и всекидневно да губим средства“, споделя още Димитров.  

Продуктите на „Алфатар Милк“ имат вкуса от "онова време", с малка трайност са и се произвеждат без консерванти. Под марката „Алфатар“ има прясно мляко, няколко вида кисело мляко, айрян, сметана, сирене и кашкавал.