На 29 май започнаха проверките в хранителните вериги, които да установят дали се спазва Постановлението за предлагане на местни храни от регионални производители. Към момента не са открити нарушения, заяви Бистра Иванова от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) по bTV.

Фермерски храни: Сагата с търговските вериги влезе в чужди медии

Вероятно за това допринасят и солените санкции, заложените в нормативната уредба. За нарушителите, които не спазват изискването да предлагат стока на български производители, глобата е от 15 000 до 25 000 лв., а при повторно нарушение – от 30 000 лв. до 50 000 лв.

По думите на Бистра Иванова идеята на тази антикризисна мярка във връзка с пандемията от коронавирус е да се осигури пазар на родните производители, а не да се затруднят веригите при предлагането на тези продукти. Дали всичко обаче е „цветя и рози“ за самите фермери, особено за малките?

Христо Кумчев е един от онези производители, които успяват всяка седмица да зареждат по няколко тира със салата айсберг и марули за големи магазини. По думите му обаче този пазар все още е затворен за малките производители.

„Все пак трябва да има някакви обеми, не може със 100 кг картофи да станеш доставчик на сериозна верига“, категоричен е производителят, който вече 23 години отглежда зеленчуци край пловдивското село Трилистник.

Кумчев е убеден, че кризата дава шанс за развитие на българските фермери. Временното затваряне на граници, както и по-трудните доставки отвън са възможност за родната продукция да се пласира по-сериозно в търговските вериги. Друг е въпросът обаче дали заложеното производство е достатъчно като обем.

Според него ключов фактор за успех на земеделските стопани да се установят трайно по щандовете е качествената стока. Другият важен момент е да се засили ролята на организациите на производители, така че да могат заедно да предлагат стока в достатъчен обем. Тогава по естествен път самите вериги ще предпочетат българската стока, категоричен е Кумчев.

А каква е равносметката на самите вериги за последните два месеца? Стефан Георгиев, представител на една от тях, посочва, че са добавили 92 нови български продукта, продали са близо 8 млн. български яйца, около 800 тона българско пилешко месо и над 5 млн. български млечни продукта.

 

ОЩЕ ПО ТЕМАТА:

Производители създадоха местна марка, за да имат пазар

БАБХ започва да проверява веригите за български храни

Българският мед влезе в големите търговски вериги