Иван Иванов се закле като министър на земеделието на 13 декември от трибуната на Народното събрание. В разговор с Агри.БГ той коментира актуалните теми за сектора и плановете си за работа. 

Гласувайте: Каква е изминаващата 2021 г. за вас?

- Господин министър, предвид Вашето образование и участието Ви в преговорите за сектор “Сигурност” човек би очаквал да се насочите към вътрешното министерство. Как стана така, че се озовахте начело на аграрното ведомство? 

- Едно от условията, които се търсеха при избора на личност, която да води земеделския сектор, бе тя да бъде безпристрастна и равно отдалечена от всички, като същевременно да има готовност да работи с отделните браншове. Това беше изискване на министър-председателя - всички да бъдат равнопоставени. Това е важно за диалога, който ни предстои за реализирането на коалиционното споразумение.

Мога да отбележа, че като народен представител от област Шумен съм работил за решаването на немалко земеделски проблеми. Бил съм и в комисията по европейски въпроси и контрол на еврофондовете, както в комисията по правни въпроси в Народното събрание. Там сред основните ми задачи осем години беше да се занимавам с програмирането, разходването и контрола на европейските средства у нас. До голяма степен това беше свързано и с Програмата за развитие на селските райони и Програмата за морско дело и рибарство. Детайлно познавам всеки един елемент от тези програми, свързани със земеделието. 

Отделно, когато се разви Африканската чума по свинете, моят избирателен район - Шуменският, беше силно засегнат - както и свиневъдите в цялата страна. Тогава участвах в екипа, който предлагаше вземането на спешни мерки.  В битието си преди Народното събрание съм се занимавал също и със земеделие. 

- Така ли? Досега не сте го споменавал.

- Работех като юрисконсулт, но това включваше и консултиране и по проблеми на земеделието и участие в такива дейности.  

- Влизате в ресора в доста динамичен момент. От бранша чухме, че за тях не е проблем, че сте непознат за тях човек, стига Вашите заместници и съветници да разбират от сектора.  Ясно ли е вече кои ще са тези хора и те ще имат ли тази експертност, която браншът търси?*

- Съставът на екипа ми ще бъде обявен в най-кратки срокове и хората в него ще бъдат официално представени. Това ще бъдат хора с нужната експертност, за да постигнем набелязаните цели. Искам максимално бързо министерството да започне да работи по набелязаните приоритети, които смятам, че ще са от полза за целия бранш.  

- Т.е., избрани ли са тези хора и чакате документално да се финализират нещата или още не сте ги намерили?

- Надявам се тези хора в най-скоро време да получат одобрение от министерския съвет, защото с тях вече е разговаряно. Но съгласно коалиционното споразумение, всеки един член на политическите кабинети минава през проверка от НАП, ДАНС и МВР. Чакаме да приключат тези проверки.

- Не търсите хора? 

- Не, но изискването на коалиционните партньори е, докато не минат тези проверки, имената да не бъдат оповестявани. 

- Защо Атанас Добрев не бе освободен от поста заместник-министър заедно с колегите си от предишното ръководство на министерството? 

- Заместник-министрите се назначават и се освобождават от министър-председателя. Добрев също е подаден за проверка, това не е тайна. 

- Да, но от четиримата само той не беше освободен.

- Да. 

- Как преценявате ситуацията в сектора? Имате ли вече яснота къде са тежките моменти и за кои следва да се положат сериозни усилия?

- За никого не е изненада, че още първия ден се сблъсках с проблемите на “Напоителни системи”. Причина за това бяха и наводненията, които се случиха и за съжаление нанесоха щети. Част от съоръженията, които бяха повредени, бяха на “Напоителни системи” и оттам започна сагата с тях. Ежедневно получавам доклади, в които има много сигнали за нарушения и злоупотреби в различни сектори. Всички те ще бъдат проверени. 

Една от целите, която е вписана в коалиционното споразумение, е прозрачността. И тя ще бъде приоритет в работата - както моята, така и на целия екип. 
Очаквам резултатите от одита на “Напоителни системи” да бъдат готови още следващата седмица. 

- Тази проверка Вие ли я назначихте или е онази, която беше разпоредена от предшественика Ви - проф. Бозуков?

- Възложил съм на дирекция “Вътрешен одит” да се направи одит и да се проучат възможностите за влизане на външен одитор, за да можем да сравним резултатите от тези проверки, защото те са тематични и са насочени към установяването на определени факти и обстоятелства.  
Това е нова проверка с нова заповед

- Предполагам, че Стратегическия план и работата по него също е от приоритетите Ви?

- Разбира се. Той е най-належащ. Но предвид подписаното коалиционно споразумение и смяната на екипа, ще трябва да му направим обстоен преглед, за да сме убедени, че всичко, което е заложено в коалиционното споразумение, ще бъде отразено и в Стратегическия план. Отварям скоба, че очевидно в края на годината - каквито са поставените срокове, не можем да го внесем, като причината за това е основно политическата нестабилност, която имаше в страната - три пъти поред предсрочни избори. Основното изискване преди да бъде внесен, е да мине през Парламента. Това физически няма как да го направим - да го внесем в НС, да бъде разгледан, одобрен и да бъде изпратен в ЕК. 

- Успяхте ли да се видите на живо с представителите на бранша?

- Срещите са планирани основно след като бъде назначен екипът, за да бъдат разговорите пълноценни, да има нужната експертност и да се работи в делови тон. 

- Имаше идея да се видите всички заедно, а не отделни срещи с различните организации. 

- Да, така е. Но след това сами предложиха, когато бъде събран екипът, тогава да се осъществят тези срещи. 

- Ще продължават ли проверките за “виртуалните” животни?

- Разбира се, че ще продължават. Работата в пълна прозрачност е основната ни задача. Прозрачността означава и минимум съмнения по отношение на разходването на средства - както национални, така и европейски. 

Възложил съм анализ на наредбата и начинът, по който се регистрират животните, за да спадне този процент и изобщо да ги няма тези животни. Това са основните съмнения за злоупотреби. Идеята е да направим сектора конкурентен и пазарно ориентиран. Ще намерим слабостите в системата за регистрация на животни. 

- Вашият предшественик - проф. Бозуков се зае с промени в работата на Държавен фонд “Земеделие”. Ще правите ли рокади в ръководството на фонда?

- Работата на всеки един ще бъде атестат за това какво ще се случи с него. Предстои да прегледаме цялостната дейност на фонд “Земеделие”. Към днешна дата неговото ръководство работи. Управителният съвет не е формиран все още, защото няма назначени заместник-министри. В крайна сметка и записаното в политиката на правителството е тези неща да се обсъждат в коалиционен формат. 

- Това няма ли да забави работата?

- Със сигурност има такъв риск. Но аз като ръководител на това ведомство, ще положа всички усилия в максимално кратки срокове цялата нормативна база, свързана със сектора, която се нуждае от промяна в резултат на изменението на структурата на МС, да бъде приведена в ред в рамките на седмици. 

- Пожелайте нещо на фермерите за празниците.
- Пожелавам им успешна година. Да имат повече продукция, да не ги връхлитат природни катаклизми. И да имат добра реализация на тази продукция. 

*Интервюто е направено няколко часа преди да станат ясни заместниците на Иван Иванов.