Ако кризисните мерки, заложени в законопроекта за веригата на доставки на земеделски продукти и храни, влязат в сила, може да постигнем редукция на цените в посока намаление с минимум 20%. Това заяви министърът на земеделието Георги Тахов пред журналисти.

Четете още: Фермерите няма да продават вече под себестойност

В проекта на документ са заложени три кризисни мерки, които да се прилагат за срок от една година. При необходимост могат да бъдат разработени още. Целта е постигането на повече справедливост за всички участници във веригата на доставки. 

Първата кризисна мярка е разполагането на задължителен асортимент от български продукти в магазинната мрежа. Определена е група от 22 стоки, които всекидневно присъстват на трапезата на българина. Сред тях са ориз, брашно, хляб, месо, кайма, мляко и млечни продукти, яйца, боб, пчелен мед, картофи и сезонни плодове и зеленчуци и др.

Проектозаконът предвижда поне 50% от споменатите групи храни да са българско производство. Те трябва да се продават на обособени места. Това изискване ще важи за веригите от магазини с 10 и повече търговски обекта в цялата страна.

Като втора кризисна мярка ще бъдат въведени максимални търговски надценки върху стойността (без ДДС) на земеделски продукти и храни, определени в списък, който ще бъде приет с Решение на Министерски съвет. Предвидено е максималната надценка:

•    за преработвател да е не повече от 20% върху крайната цена на продукта; 
•    за търговци на едро по цялата верига на доставки – не повече от 10% от данъчната основа;
•    за търговци на дребно с оборот над 20 млн. лева – не повече от 20% от данъчната основа (по отношение критерия за определяне на търговците на дребно предстои да се обсъди и друга възможност за диференцирането им, въз основа на налични обекти с търговска площ над 400 кв.м); 
•    за земеделски продукти и храни, внос от трети страни, които не се въвеждат в процеса на преработка, търговската надценка е не повече от 10% от данъчната основа. 

Третата кризисна мярка е въвеждането на максимални нива на промоционални отстъпки, маркетинг, реклама и други промоционални услуги.

Законопроектът на Закона за веригата на доставки е в тясна зависимост със законопроект за кооперирането, като работата по него започва скоро.

Вижте презентацията на Проект на Закона за веригата на доставки на земеделски продукти и храни