Аграрното министерство публикува разяснения за подготвеното постановление на Министерския съвет, с което търговските обекти да бъдат задължени да обособят площи за предлагане на хранителни продукти, произведени от местни фермери.

Веригите отказват да отделят 50% площ само за българска храна

Както Агри.БГ писа, проектът беше посрещнат с остра критика от Сдружението за модерна търговия. В отговор министерството разпространи позиция по проблема с достъпа на българските земеделски производители до пазара, който се усложни в условията на извънредно положение за ограничаване на разпространението на коронавируса.

Ето какво поясни аграрното ведомство за проекта на постановление

Министерство на земеделието, храните и горите (МЗХГ) предлага в търговските обекти да бъде излагана повече българска продукция на местни (регионални) производители в съответния обект.

Регионалните производители са производители или организации на производители с място на осъществяване на дейност на територията на областта, в която се намира съответният търговски обект или до 200 км от областния център.

Търговските обекти се задължават да обособят площи, в които да се предлагат само мляко и млечни продукти от българско сурово мляко; риба и рибни продукти; месо и месни продукти; ориз; брашно; хляб; яйца и яйчни продукти; масла и мазнини; мед; картофи и кореноплодни; зеленчуци – сурови (полски и оранжерийни), сготвени, консервирани, замразени, изсушени, ферментирали, зеленчукови сокове; плодове – пресни (полски и оранжерийни), замразени, изсушени, консервирани, под формата на нектари и плодови сокове, конфитюри, мармалади, желета и компоти; месни и месно-растителни консерви; готови за консумация храни в консервиран, замразен, концентриран или изсушен вид.

Проектът на постановление бе изпратен до всички заинтересовани страни за становище. Той е иницииран след комуникация между МЗХГ и Сдружението за модерна търговия, която имаше за цел да стимулира доброволно търговските вериги да подкрепят българското производство и българските производители.

Разговорите не доведоха до никакви действия и разбиране от страна на частните операторите, което наложи настоящото предложение.

С него не се въвеждат регулации в дейността на частните оператори, а само задължава обектите да предлагат продукцията на местни български производители

Позицията на Сдружението за модерна търговия, която бе разпространена в медиите, е манипулативна по отношение на заплахите за покачване на цените. В предложените текстове има само въвеждане на едно единствено задължение - площи за предлагане на продукцията на местното население.

По никакъв начин обособяването на площи, специално определени за български продукти не би могло да бъде намеса в прилаганите модели на търговските вериги, още по-малко фактор за нарастване на цените на стоките. 

Действията на Министерството са насочени в подкрепа на българското производство, на малките и местни производители запазване на поминъка им. 

Голяма част от родната продукцията е насочена към ресторантьорството и хотелиерството, които заради пандемията в момента са затворени. Чрез монополното си положение на пазара в България, търговските вериги могат да помогнат за съхраняването на българските земеделски производители, а не да злоупотребяват с тяхната ниска организираност и недостатъчна логистична подготвеност. 

Местната българска продукция е по-свежа, по-прясна и по-позната, тя е част от местния бит и култура. Потребителите трябва да имат право на достъп до местното производство, а техен е изборът какво ще предпочетат. 

МЗХГ следи ценовото равнище на основните хранителни стоки, и ако сметнем, че има необосновано повишаване на цените на българското производство, сме в правото си да предприемем съответните мерки, отбелязва в заключение позицията на аграрното ведомство.

 

ВИЖТЕ ОЩЕ:

Как пандемията ще се отрази на търсенето на храна?

Нова заповед на министър: Фермерските пазари да работят!

Прогноза: Последиците на коронавируса върху земеделието ще се усещат и догодина