Преди почти 20 години Теодора Тодорова започва да отглежда 150 лични кошери. Така тя застава редом до баща си в семейния бизнес.
„Не сме потомствени пчелари, той започна със 100 кошера, аз след него със 150. След това и майка ми реши да се включи към нашето занимание, като отговаря повече за козметиката, защото пчеларството не е само мед, прашец, прополис и пчелно млечице. Тези продукти влизат в много козметични продукти. Пчелния восък е основа за голяма част от козметиката, която използваме“, разказва за Агри.БГ младата дама, която е зам.-председател на Националното сдружение на жените пчелари.
Семейството започва да навлиза в пчеларския бизнес и с времето решава да продава готовата продукция само на изложения и фермерски пазари. „Не продаваме нашия мед на едро, защото искаме сами да стигнем до крайните клиенти, за нас е важно тяхното мнение. Търсим обратна връзка, учим хората как да използват пчелните продукти най-добре“, споделя Теодора, с която се срещаме по време на хранителните изложения, които се проведоха в Интер Експо Център.
Намираме я в необичайна роля – да приготвя кафе, чийто аромат се носи няколко щанда покрай нея.
„Кафето е другата моя страст освен пчелите, защото е нещо ново, интересно и е важно с какво се събуждаш – не само с лъжичка мед, но и с чаша хубаво кафе. Така както учим хората да консумират хубави пчелни продукти, така е важно да се пие и качествено кафе“, разказва тя.
И все пак пчелите са голямата ѝ отговорност. Проблемът е, че при продажбите на дребно нещата стават все по-бавно. Но когато се спечели доверието на един клиент и той е доволен, започва да води след себе си приятели и познати, сочи нейният опит.
„По този начин слагаме стабилни основи във взаимоотношенията с клиентите, които са почти неразрушими, освен ако няма някъде проблем с продукцията. Засега това нещо при нас не се е случвало“, разказва още Теодора. За нея успехът иска много време, усилия и труд. Освен това е важно да не се пропуска участие в пазар, на който хората ги очакват.
„Ходим на фермерските пазари в Търговски център Галакси, в магазин Икея, както и в квартал Надежда, където успешно работим с Пазари Север. И сме изключително доволни за това, че те правят не само пазари, но ни включват и в тяхната културна програма – посещаваме детски градини, за да разказваме на децата за пчелните продукти и за живота на пчелите. Все пак всичко тръгва от ранна детска възраст, да са заинтересовани и да са свързани с природата“, споделя още младата дама.
В момента фамилията има общо 4 пчелина. Два са разположени в село Рашково, където е семейната вила. Там е започнало всичко, защото районът е изключително чист, намира се на около 700 метра над морското равнище, точно в сърцето на Стара планина.
Другите пчелини са близо до София в село Равно поле. „Там основно развъждаме и се грижим за породите (расите), водим хората, които искат да се учат и да видят как се прави този бизнес“, разказва тя.
Общо в четирите пчелина кошерите са достигали 500 броя, но сега са намалени, защото работата по тях е твърде много за трима човека. Само при ваденето на меда се включва малко роднинска сила – братът на Теодора помага в тежкия физически труд.
Макар пчеларството да е основен бизнес, в който са ангажирани всички в сем.Тодорови, те се занимават и с организацията на фермерски пазари.
„Искаме хората да излязат със собствената си продукция, потребителите да ги забележат, да си купуват истински продукти. Наблюдавам, че се повишава културата на хранене на българите. Все повече предпочитат да пият хубави напитки, да консумират правилните храни и да ги дават и на децата си. Усеща се, че фермерските пазари са точното място, където могат да намерят качествени хубави продукти“, обяснява дамата, за която пчеларството е и мисия.
Според Теодора на един щанд трябва да има почти всичко, което може да се комбинира и направи с пчелни продукти, които далеч не са само мед. Подготовката е голяма, работата е много, но колкото по-богат е един щанд, толкова повече клиенти привлича той, сочи нейният опит.
Защото всеки регион във България е изключително различен. Цъфтят много билки, дори има микрорайони, където температурите са различни. Хубаво е да се вземе мнението и на пчелар от самия район, за да може да се направи реална преценка.
Пчеларството е труден бизнес и занаят. И не всеки може да оцелее дълго време, ако няма развитие, убедена е Теодора. Тя не спира да преоткрива възможностите на „сладкия“ бизнес с пчели, който иска много труд и усилия.
0 КОМЕНТАРА