Стопанската година можеше да е по-добра, ако беше паднал повече дъжд. Имаме проблеми с поливната вода, които разбира се са повсеместни и не засягат само нашето стопанство, но се опитваме да направим планове как цялостно да подобрим напояването си

 

Така Марие Николова от сдружението на производители „Семеле“ обобщи накратко отминаващата трудна година за производителите на плодове и зеленчуци. 

Ябълката е плодът на годината за „Семеле“ не само защото заема най-много площи, но и поради нейната сравнително добра устойчивост през това горещо и сухо лято. 

От другите култури, които отглеждат в сдружението, чушките са се справили сравнително добре със сушата и добивите от тях са прилично ниво. 

Освен това десертното грозде също се е отблагодарило за грижите на стопаните с прилични добиви, макар да се е получило известно стафидиране заради климатичните условия. Пазарът на този плод също е бил добър, става ясно от думите ѝ. 

Имаме доста добре развити пазари и моментът за плащане на обвързаното подпомагане нямаше за нас толкова голямо значение, но знам от колеги в бранша, че това закъсняване носи доста големи проблеми. Плащанията не бяха на време и не бяха структурирани по начин, който е удобен за овощарите“, коментира Марие Николова във връзка със закъснелите плащания на овощарите. 

„В края на лятото бяха направени плащанията по обвързаното подпомагане на доходите на производителите на плодове и зеленчуци за Кампания 2023. Обичайно парите се изплащаха в началото на март, но толкова късно отпуснати, те нямат никакъв ефект върху производителите“, каза Димитричка Търпанова, председател на Добруджанския овощарски съюз. 

Според Марие затварянето на цикъла на производство от градините с плодове и зеленчуци до преработката им допринася за това, че успяват да бъдат по-устойчиви в месеците, в които няма прясна продукция. 

От „Семеле“ предвиждат да разширят пазарите си като започнат да изнасят и в чужбина. Това е една от причините сдружението да се представи със собствен щанд на хранителните изложения, които се проведоха в София в средата на месец ноември. За нея най-голямата полза от подобно участие е възможността хората да се запознаят лично с продуктите и да ги опитат. Има голям ефект и от срещите с потенциални клиенти – вериги, търговци и дистрибутори.  

Вниманието на „Семеле“ се насочва в момента към Румъния, тъй като това не само е най-близкия пазар за родните плодове, но там има и добър прием на българските земеделски продукти. 

Румънския пазар е с голям потенциал, виждаме че там също се търсят по-качествените продукти, каквито ние можем да предложим“, коментира още Марие Николова. 

Още при първото си участие на „Семеле“ на изложението “Интерфууд анд Дринк”, продуктовата им серия от студенопресовани сокове бе наградена със златен медал и диплом за качествен и оригинален пазарен продукт.