Чешки пример за реализирането на къси вериги на доставки от производител е проектът за мобилен магазин „Мляко от фермата“ на бохемските животновъди Станислав Немек и Ян Милър. 

Подмярка 16.4 за късите доставки: Приемът отваря в началото на юни

Системата за продажби, използвана от чешките фермери, им позволява да контролират не само цялото производство, но и пътя на млечните продукти към клиентите.

„Мотивацията ни за създаването на такава услуга беше непрекъснато нарастващият натиск от супермаркетите върху малките доставчици и производители, както и фактът, че самият производител няма контрол върху това, как продуктът ще се съхранява и продава на крайните клиенти“, съобщават в своя сайт създателите на проекта.

Фермерски магазин на колела

Станислав Немек се занимава с производство на сирене фета до 2008 г., когато икономическата криза почти срива бизнеса му. Трудната ситуация провокира неговата креативност и той се свързва със своя приятел - фермера Ян Милър, който има бусове за разкарване на стоката.
Така през 2010 г. двамата създават мобилен магазин с бранда „Мляко от фермата“.

Първият фермерски магазин на колела започва да функционира през ноември същата година, а в него има само три млечни продукта.

Проектът се оказва успешен и магазинната мрежа от бусове се разраства, а с нея и продуктовата гама от млека и сирена, включително и сладолед.

Сега "Мляко от фермата" разполага с 12 микробуса за мляко, които се движат в цяла Бохемия, доставят в над 1 750 обекта, продавайки продуктите си на 15 000 потребители седмично.

Как работи магазинът?

В основата на услугата е принципът на късите вериги за продажби директно от фермата.

Производителите обикалят с мобилните си магазини по предварително посочени маршрути и предлат своята стока, както и тази на други фермери, присъединили се към тях.

Когато магазинът на колела се позиционира, неговата звукова уредба известява пристигането му чрез звънкото „Муууу“. Освен това на уебсайта на компанията клиентите могат да разгледат маршрутите и графиците на микробусите и чрез услугата за текстови съобщения да бъдат предупредени, когато микробусът се приближава до мястото, където живеят.

"Всяка наша доставка има конкретен график за всеки ден (от понеделник до събота) и маршрут, който включва спирки, където се извършва самата продажба в даден момент. Клиентът трябва само да избере спирката, която му е най-удобна. Не е необходимо да поръчвате нищо, просто елате и купете", призовават производителите.

 

ВИЖТЕ ОЩЕ:

Българският мед влезе в големите търговски вериги

Фермерски храни: Сагата с търговските вериги влезе в чужди медии

Стратегията „От фермата до трапезата“: Цифрите говорят сами