Защо да не са допустими за „събиране на зелено“ площи, за които вече е получено подпомагане по мярката "Преструктуриране и конверсия на лозя", както и площи с лозови насаждения, създадени в период по-малък от 4 години преди датата на кандидатстване?  Това са част от възражения относно изискванията по Наредба № 6 от 2018 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019 – 2023 г. на Националното сдружение на българските лозари.

Лозари запалиха хиляди огньове, за да спасят лозята си

В публикуваното становище от общественото обсъждане на наредбата от сдружението заявяват, че „няма никаква логика” в това изискване и дават пример:

„Ако бенефициентът например е засадил лозята си през 2005 г., а през 2018 г. е изпълнил инвестиция по дейност „изграждане на автоматизирана система за капково напояване“ , то по сега действащата наредба може да кандидатства през 2020 г. и изпълни през 2021 г. инвестиция по дейност „конверсия на сортовия състав на насажденията“. Тогава защо да не може да участва по мярка „събиране на реколта на зелено“?

Логика би имало, ако е участвал по дейност „конверсия на сортовия състав на насажденията“ или „промяна на местонахождението на лозята“ и тези лозя все още не са в плододаване, защото бенефициентът вероятно е получил обезщетение за загуба на доход от добив, което покрива разходите му по отглеждане на лозята за първите 2 години. И така би получил нерегламентирано двойно подпомагане”.

От сдружението припомнят, че на третата година лозята встъпват в плододаване и точно тогава стопаните имат най-голяма нужда от помощ. „Освен това няма как през предходната година (втората) на новосъздадени насаждения да е подавана декларация за реколта, поради което следва да се измени и т. 5. от чл. 78, ал. 2. В този случай бенефициентът няма да получи финансова помощ на база добива от последните 2 години, но ще получи помощ за останалите мероприятия по мярката”, уточнват браншовите представители.

Техните предложения за изменения в тази посока са следните:

    • Чл. 78, ал. 2, т. 3 да се измени така: „Площи, за които е получено подпомагане по дейности „конверсия на сортовия състав на насажденията“ или „промяна на местонахождението на лозята“ по мярка "Преструктуриране и конверсия на лозя" по реда на настоящата наредба и по дейности „конверсия на сортовия състав на насажденията чрез презасаждане без промяна на местонахождението на лозята“ или „преструктуриране на лозята чрез презасаждане с промяна на местонахождението на лозята“ на Наредба № 2 от 2014 г. за условията и реда за предоставяне на финансова помощ по Национална програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2014 –2018 г. (ДВ, бр. 34 от 2014 г.) и които не са започнали поне трета година към датата на кандидатстване, като при пролетно засаждане годината на засаждане се счита за първа, а при есенно засаждане за първа се счита годината, следваща засаждането“.

    • Чл. 78, ал. 2, т. 4 да отпадне.
      
    • Чл. 78, ал. 2, т. 5 да се измени така: „Площи с лозови насаждения, за които през последната винарска година преди кандидатстването не е подадена декларация за реколта от тях, освен ако са новосъздадени и се намират поне в трета година към датата на кандидатстване, като при пролетно засаждане годината на засаждане се счита за първа, а при есенно засаждане за първа се счита годината, следваща засаждането.“

Предложенията им обаче не са приети с мотива, че промените в мярка „Събиране на реколтата на зелено“ са свързани с нейното извънредно прилагане в условията на икономическа криза и COVID-19 и произтичат от европейското законодателство. От аграрното министерство заявяват още, че предложените промени противоречат на основната стратегическа цел на лозарската програма – повишаване на конкурентоспособността на лозарите и винарите, чрез създаване на модерни и устойчиви стопанства, в които са внедрени усъвършенствани модели на управление и уточняват:

Получаването на финансиране по мярка „Преструктуриране и конверсия на лозя“ освен компенсаторно е и целево. След като даден гроздопроизводител е получил средства от Европейския фонд за гарантиране в земеделието, за да подобри своята конкурентоспособност и да направи своето лозарско стопанство икономически по-рентабилно, се очаква неговата дейност да допринася за повишаване на макроикономическите (брутен вътрешен продукт) и микроикономическите (висока добавена стойност от дейността) показатели“.

Според тях парадоксът в исканото изменение е следното: Ако гроздопоризводител, който е получил финансиране, за да подобри своята дейност и да си осигури добро пазарно позициониране (преструктурирал е своята дейност), получи и финансиране, за да не реализира своята продукция на пазара (да обере зеленото грозде), то това би компрометирало заложените в програмата цели и би поставило под риск смисъла от нея, което от своя страна би накърнило финансовите интереси на ЕС.