Комисията за защита на конкуренцията санкционира две млекопреработващи предприятия заради наличие на краве мляко в овче сирене - „Милки груп био“ ЕАД е с гроба в размер на 1 046 337 лв. и .„Димитър Маджаров 2“ ЕООД - с глоба в размер на 46 018 лв.
Производството е образувано след извършено предварително проучване на КЗК по повод публикации за несъответствия в съдържанието на овче сирене през 2023 година.
От комисията уточняват, че публикациите са на "Сдружение за достъпна и качествена храна" и на Българското национално радио. В тях се посочва, че след проверка на сдружението "едно от пет овчи сирена, е направено само от овче мляко, останалите са смес" - овче с краве мляко.
КЗК се позовава и на Агенцията по храните, която след сигнал е взела проби от произволно избрани партиди от двете предприятия, изпратила ги е в хърватска лаборатория, която потвърждава наличието на краве мляко в овчето сирене, като в едно от овчите сирена е открито 63% краве мляко, с възможно отклонение от 7.55%, а в сирене на втората фирма - 7% краве мляко.
Проблемните партиди сирене са изтеглени от пазара. И двете фирми оспорват твърденията на Агенцията по храните и на Сдружението за достъпна и качествена храна за установено наличие на краве мляко в овчето сирене.
В решението си КЗК приема, че нарушенията на двете мандри са продължили кратко и са леки, но "предвид характеристиките на продуктите, неблагоприятните последици биха могли да доведат до значителен негативен ефект върху конкуренцията".
Затова комисията налага глоби, които са съответно 0,3 и 0,1% от оборота на фирмите. Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 - дневен срок.
В хода на проучването по преписката, образувана по инициатива на КЗК е установено, че в противоречие със забраната по чл. 31 от ЗЗК „Милки груп био“ ЕАД и „Димитър Маджаров 2“ ЕООД обозначават продукти като „овче сирене“, но в състава на които се съдържа значително количество чуждовидово мляко – за продукти на „Милки груп био“ ЕАД в размер 63 ± 7,55%, съответно за продуктите на „Димитър Маджаров 2“ ЕООД в размер 7 ± 0,84%. Предвид използвания начин на поднасяне на информация за продуктите върху опаковките им, съдържанието на продуктите ще се приеме от потребителите за посоченото като „овче сирене“ и ще ги мотивира да предпочетат продукта на тези дружества като ги разколебае от по-нататъшно търсене на продукти на конкурентни предложители от същия вид.

0 КОМЕНТАРА