Вчера проведохме среща между земеделските организации в сектора и Българската петролна и газова асоциация. На нея предоставихме нашата обща декларация, в която се обединяваме около мнението, че земеделските производители трябва да излязат от обхвата на проектозакона. Надявам се депутатите да имат благоразумието да приемат правилното решение и да се спре това нещо още на комисия“, каза Костадин Костадинов, председател на Националната асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ) за Фермер.БГ.
 
 
Според Костадинов законопроектът е лобистки.
 
„Самият проектозакон е направен като обществените поръчки - да останат само няколко човека на пазара, а нас да ни затормозят с невъзможни изисквания. Той не е съизмерим с другите закони в страната. Земеделските производители са крайни потребители на течни горива и за целите на селскостопанското си производство извършват зареждане на превозни средства, машини, съоръжения или друга техника за собствени нужди, както недвусмислено е посочено в чл. 118, ал. 8 от ЗДДС. Действащите ред и процедури за регистриране и отчитане на тези зареждания са регламентирани в Наредба Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства“, добави той.
 
Проектът предвижда още въвеждане на регистрационен режим за всички обекти за търговия с горива и други продукти от нефтен произход. Регистърът ще се води от Министерството на икономиката.
 
„Както е записано в законопроекта,  не можем да се определим първо в коя графа спадаме – дали като съхраняващи нефт и нефтени продукти или като малки търговци. Дейността на земеделските производители е като крайни потребители, използващи горивото за производство и собствени цели. Оттук, ако попадаме в едната графа сме натоварени с 500 хил. лева гаранция, а ако сме в другата графа - като вътрешен обект - 20 хил. лева гаранция. Представете си един човек с цистерна, с която си зарежда трактора, за да се озакони следват огромни разходи. Какво ще прави този човек, според вас, при положение, че няма къде да зареди, ще ходи на 30 км и докато се върне ще му свърши половината резервоар или ще отиде в сивия сектор?“, коментира Костадинов.
 
Според документа, за да регистрира вътрешен обект за зареждане с горива, собственикът трябва да има имущество на стойност поне 20 хил. лева или фирма с не по-малък уставен капитал. Предвиденото обезпечение е на същата стойност – 20 хил. лева за всеки обект, но не повече от 500 хил. лева.
 
„Освен всичко това, за да регистрираш камион по техните изисквания, с който да транспортираш нафта от голямата бензиностанция до стопанството си, трябва да имаш транспортен лиценз, компетентно лице по транспорта, регистрация на камиона по ADR, както и още едно компетентно лице“, отбеляза още председателят на НАЗ.
 

Законопроектът за административното регулиране на икономическите дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход ще се разглежда утре на първо четене от Комисията за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата в Народното събрание.