Един проект, който се обсъжда от месеци, вече върви стабилно към реализация. Проектът Sea2Sea ще инвестира в железопътна линия, свързваща Северна Гърция и България с румънската граница. Идеята е коридорът да пренасочва значителни обеми товари по море от Босфора към железопътен транспорт.

Гласувайте: Виждате ли смисъл от приемите по ПРСР? 


Проектът Sea2Sea има за цел да развие железопътен коридор, свързващ гръцките пристанища Солун, Кавала и Александруполис с българските черноморски пристанища Варна и Бургас, като същевременно се простира до пристанище Русе, разположено на река Дунав, и българо-румънската граница, пише Ukragroconsult.com.


Гърция и България имат за цел да създадат съвместна компания, която да управлява проекта. В същото време двете страни ще се опитат да го включат във финансовата програма на Механизма за свързване на Европа (CEF II).


Що се отнася до Гърция, страната ще инвестира около четири милиарда евро в железопътни проекти на своя територия. Инвестициите ще бъдат насочени към железопътните връзки между Солун и Токсотес, минаващи през пристанището на Кавала и линията Александруполис-Орменио, която се простира до гръцко-българската граница. 


Договорите за строителство на проекта ще бъдат подписани през 2023 г., като проектът трябва да приключи до 2027-2028 г.


Двата основни проекта
Проектът Thessaloniki-Toxotes ще използва бюджет от 1,68 милиарда евро.


 „Той ще пусне в експлоатация 206 километра нова железопътна линия със сигнализация и електрификация и ще завърши железопътния коридор, свързващ Солун с Кавала и съществуващата гръцка железопътна мрежа“, обясниха от дружеството, натоварено с изпълнението на проектите. Според тях този коридор ще намали транзитното време между Солун и Александруполис с три часа.

От друга страна, по линията Александруполис-Орменио ще бъдат инвестирани до 1,08 милиарда евро, с цел подобряване на трансграничните връзки между Гърция и България, но също така Гърция и Турция, тъй като линията се намира в тригранична зона. 


Прехвърляне на товари за 650 милиона евро годишно
Създаването на подобен коридор от Русе ще създаде на зърнопроизводителите от Северната част на България една голяма възможност за реализиране на тяхната продукция. Към момента особено след повишените цени на горивата, те много трудно реализират продукцията си.


Преди няколко месеца гръцкият министър на транспорта Костас Караманлис подчерта важността на този нов коридор. По-конкретно той коментира, че това е проект с геостратегическо значение, тъй като ще увеличи товарния трафик и обемите в региона. 
Според проучванията на фирмата, която ще изпълнява проекта, геостратегическата и логистична стойност на Sea2Sea е доста голяма.


„В момента, в който коридорът бъде пуснат, той вероятно ще привлече големи товари, които традиционно преминават през Босфора. Преминаването от морски към железопътен транспорт може би ще възлезе на 650 милиона евро годишно“, заключиха от компанията.