Кооперативният модел остава най-устойчивият и най-перспективният, а ако има мрежа от потребителски кооперативи, ще започнат да се обединяват и производители от една и съща област, коментира на 15-та годишнина на кооператива „Хранкооп-София“ Николай Генов, член на УС на организацията. 

Какво е споделена градина? Николай Генов ни разказва

В Международната година на кооперациите членовете на един от най-успешните кооперативи у нас отбелязва увеличаване на интереса от страна на потребителите към фермерските пазари и производството на чиста храна. 
Първият пазар, организиран от „Хранкооп“ в столицата, започва с трима производители, днес всяка събота на пазара на Римската стена се събират между 40 и 50 фермери и често се налага броят им да бъде ограничаван, защото мястото е малко, разказа Ралица Касимова, член на УС на кооператива.

В плановете на организаторите е увеличаване на мрежата от фермерски пазари, на които да участват производителите. Според тях поддържането на високи изисквания към участниците във фермерските пазари помага да се повиши и качеството на продуктите. 

"Взискателни сме към храните, но нашата взискателност е конструктивна - искаме да издърпаме производителите към по-високо качество, давайки им възможност за пазар", каза Николай Генов, член на УС на "Хранкооп - София", цитиран от БТА.

По думите на Генов от 3-4 години се говори усилено за фермерските пазари и за малките производители, но водената през последните 20-30 години политика дава своите отражения, изразяващи се в липса на производство и високи цени.

Според него над 80% от плодовете и зеленчуците на българския пазар са вносни. „Цените на българските плодове и зеленчуци са високи не заради спекула, а защото има малко предлагане и голямо търсене“, посочи Генов. 

Необходими са мерки, но това не се изразява в учредяването на държавна верига магазини, категоричен бе той.
На производителите им трябват пазари, не им трябват магазини“, допълни Ралица Касимова

Според нея маркетирането за продукти с минимални надценки внушава, че цените трябва да бъдат ниски, а това винаги е за сметка на някого, най-често за здравето на потребителя и труда на производителя.

През 2025 г. в културния календар на столицата са включени четири събития на „Хранкооп“. Първото стартира на 23 май с тридневен фермерски фестивал пред Националния дворец на културата (НДК), който се провежда за пета поредна година. Темата на събитието е "За храната, книгите и родителството“. 
Следващите събития ще бъдат фестивалът на българската крафт бира "Улица Хмел", който ще се проведе на 26-28 септември, фермерските фестивали "Кулинарни съкровища от близо и далеч" на 24-26 октомври и "Моята еко Коледа" на 12-14 декември.


 

Подкрепете независимата журналистика