Справедливото заплащане на фермерския труд е наболяла тема в много страни. Във Франция една инициатива продължава да набира популярност. Въпреки трудностите, усилията на хората зад нея дават резултат, съобщава France Info.
Илия Проданов: Ще защитаваме интересите си, дори и с протести
Инициативата C’est qui le patron?! (в превод: Кой е шефът?!) е френски социален проект, който поставя потребителите в центъра на производствения процес на хранителни продукти, с цел осигуряване на справедливо възнаграждение за производителите и по-висока прозрачност в хранителната индустрия. С тази потребителска марка вече се продават редица плодове и зеленчуци в супермаркети в цялата страна. Тя е начин за борба с икономическите трудности, пред които са изправени производителите.
Продуктите с марката са ясно обозначени с малък син етикет. Преди към към списъка бяха добавени черешите.
500 грама дребни череши C’est qui le patron?! се предлагат на фиксираната цена 4,98 евро.
Този малък размер в момента представлява една трета от производството и тежи на сметките на производителите в Monts et Coteaux du Lyonnais. Докато големите череши се продават добре, има недостиг от 1,50 евро на килограм за малките. Благодарение на марката, те вече ще се продават на тарелки в супермаркетите в цялата страна, отбелязва France Info.
В момента пазарът не плаща на тези череши производствените разходи, защото са твърде малки. Тъй като има голям обем от този размер, цената се понижава. Това е законът за търсенето и предлагането, обяснява Никола Лоран, производител на череши в Анси.
Година след година, от създаването си преди почти десетилетие г., C’est qui le patron?! се справя с проблемите, пред които са изправени различни селскостопански сектори. Преди осем години марката помогна за спасяването на млечната индустрия в Ен, както свидетелства Уилфрид Пако, производител на мляко в Брес.
Стигнахме от 20 цента на 39 цента само за няколко месеца през 2016 г. Това беше облекчение. В момента ни плащат 540 евро за 1000 литра. За сравнение през 2016 г. за същото количество фермерите са получавали само 200 евро.
Как се формулира цената на продуктите C’est qui le patron?!
При тази марка потребителите гласуват онлайн, за да определят справедливата цена на продуктите. За черешите са гласували 10 790 потребители.
Това, което наистина ни интересува, е да предоставим на нашите клиенти възможно най-добрата цена за всичко, което можем да доставим локално и във Франция, подчертава Никола Алвес, ръководител продажби и доставки в склада на Auchan Lyon.
В наши дни моделът на C’est qui le patron ?! е възприет и в други страни, включително Германия, Испания, Италия, Гърция, Мароко, Нидерландия и Великобритания, като се адаптира към местните условия и потребности.
Вижте още:
Фермерът, който превръща традиционните рецепти в модерни продукти
Търговските мита - мит или реалност?

0 КОМЕНТАРА