Сезонът на ягодите в Северното полукълбо е в разгара си, докато на юг от екватора кампанията вече приключи. Дори страните с по-прохладен климат сега събират първата реколта - главно оранжерийна.

Ягодите в Североизтока са пред провал заради спряно напояване

В южните райони ягодовият сезон вече е преполовен или приключва. В Испания например пристъпват към прибирането на боровинките. Започва също беритбата на ранните сортове малини, касис и други, информира EastFruit.

Какво се случва на пазара и как може то да повлияе на цените и продажбите на свежа и замразена ягода през останалите месеци от 2020 г.?

Отговорите на тези въпроси може да откриете в следващите редове.

Предвид разпространението на коронавируса в цял свят, прогнозите са сложно занимание. Някои страни – например САЩ, имат несравними ресурси за подкрепа на фермерите и потребители. Те могат да си позволят да похарчат милиарди долари за изкупуване на готовата продукция.

Същевременно логистиката е усложнена максимално и силно е поскъпнала. Рязкото намаляване на превозите по въздушен път направи невъзможно доставянето на свежи ягоди в някои части на света.

Сърбия през последните години увеличава износа си на свежа и замразена ягода. Този сезон за страната ситуацията не е розова. Плантациите пострадаха от слани. Очаква се реколтата да е по-слаба. Първите ягоди се продават в условия на карантина, затруднена логистика и търговия. Русия – страната, която е почти ексклузивен вносител на сръбска ягода, е в сериозна битка с пандемията.

Този факт допълва мрачната картина за сръбските фермери.

Гърция вследствие на въвеждането на вечерен час се сблъска с трудности в прибирането на готовата реколта. Работниците не успяха навреме да се доберат до полето. Освен това основният сезон на ранната ягода бе частично провален от лоши климатични условия. Сега ситуацията сякаш се нормализира. Гърция е най-големият износител на свежа ягода в Европа след Испания, тя стабилно снабдява и други страни всяка година с 45 000 тона от горския плод.

Поглеждаме към Турция – страната, която доставя основната част от свежите ягоди в Русия. До голяма степен ягодовият бизнес в южната ни съседка зависи от ситуацията на руския пазар. А там, както казахме, нещата за момента не са добре. Пиковият месец на турския износ е април. По предварителни оценки той ще се окаже пълен провал.

Турция изнася около 16 000 тона замразени ягоди. Основните й купувачи са Германия, САЩ, Канада и Великобритания. Не е изключено, че тази година Турция ще бъде по-агресивна на пазара за износ на замразени ягоди.

Какво се случва на запад? Испания приключва сезона в минорен тон. В страната, която всяка година изнася до 300 000 тона свежи ягоди и е световен лидер по износ на този плод, фермерите са принудени да се отказват от прибирането на реколтата и да унищожават плантациите.

Практически всички са понесли сериозни щети и има опасения, че следващата година производството на ягоди в Испания ще намалее рязко.

Лошите климатични условия се отразиха негативно върху насажденията, а дефицитът на работна ръка доведе до поскъпване на разходите за прибиране на реколтата. Това обаче не е най-големият проблем на испанците. Ударът върху производителите идва от отсъствието на обичайното ниво на търсене – както във вътрешността на страната, така и от страни, ключови вносители – Германия, Франция, Великобритания и Италия.

След шокиращата атака на коронавируса в Италия стана ясно, че ягодата не е сред ключовите стоки за потребителите там. Тя не намери място в кошницата със спешни покупки. В съвкупност с проблемите с работната сила, това доведе до огромни загуби за производителите на ягоди от южните региони на страната, където сезонът започваше. Цените бяха твърде ниски, а търсенето – минимално. Част от ягодите така и не бяха прибрани.

Сега ситуацията лека-полека се нарежда. Дори започва да се усеща лек дефицит на ягоди на пазара, а цените вървят нагоре. Италия не е голям играч на пазара на ягоди – тя изнася до 2 000 тона на година.

Как кризата ще се отрази на плодовете и зеленчуците?

Франция на свой ред продължава да се бори с коронавируса и там цените на ягодите са доста високи. За това допринася високото търсене. Местните ягоди се продават на по-високи цени спрямо вносните, но се купуват повече. Това позволява на местните фермери да се чувстват по-комфортно спрямо испанските си колеги. Франция е износител на ягоди. Сезонът за износ се очаква да стартира малко по-късно от обичайното. Дотогава ситуацията с логистиката ще е значително по-добра.

Проблемите с логистиката и работната сила в Испания се оказаха благотворни за Нидерландия и Белгия. Двете страни са износители на ягоди и за тях в момента проблеми на пазара няма.

Производството и търсенето на ягоди през 2020 г. в света сериозно ще намалее.

На пазара в момента има много фактори, които не балансират пазара. Освен това те са разпределени неравномерно – в някои страни са повече, отколкото в други. Поскъпването на логистиката и влошаването на ефективността на международната търговия допълнително спъва ягодовия бизнес.

Повече стабилност ще има на пазара на замразените ягоди.

 

ВИЖТЕ ОЩЕ

Механизъм срещу кризата: Производители на плодове и зеленчуци се обединиха

Сезонът на черешите – световният пазар ще загуби милиони

Прогноза за производството на кайсии по места