Накратко:
• На жътва цените са под най-голям натиск
• Цените в Румъния и България са ниски, тъй като търсят експорт за новите си реколти
И през миналата седмица фючърсите на европейската пшеница продължиха неотдавнашния си спад, за да достигнат осемседмично дъно в четвъртък, притиснати от напредъка по прибиране на реколтата в САЩ и подобрените перспективи в експортната зона на Черно море.
„Веднага щом комбайните започнат да жънат и обемите си проправят път към веригата за доставки, това обикновено е моментът, когато цените са под най-голям натиск“, коментира Щефан Фогел, анализатор на Rabobank в Сидни.
„Падащите прогнози за руската реколта тласнаха цените на пшеницата до 10-месечен връх миналия месец, но перспективите за предлагане в Русия и други страни като Румъния и Австралия се подобриха. Допълнително, миналата седмица наблюдавахме затишие в търсенето от страна на вносителите от Близкия изток по време на традиционния празник Курбан Байрам, което също ограничи цените“, допълни той.
Според други специалисти, случващото се в последните дни е по-скоро момент, от колкото тенденция. „Очакваме, че пазарът скоро ще намери своето дъно и че ще видим известно стабилизиране на ценовите нива“, коментира Андрю Уайтлоу британски търговец ADM Agriculture пред Ройтерс.
Повишената официална прогноза за зърнената реколта в Украйна и оценката на анализаторите за рекордна реколта от пшеница в Румъния също създадоха очаквания за големи доставки в Черно море, тъй като жътвата започва в региона.
„Черноморските цени в ЕС, в лицето на Румъния и България изглеждат ниски, тъй като те търсят експорт за новите си реколти и цените в момента са около същото ниво, като на руската пшеница“, каза Олав Хоф, германски търговец.
Търговци потвърдиха, че румънската 12,5% протеинова пшеница за доставка през юли е била в четвъртък около 233-237 долара за тон FOB, докато руската 12,5% протеинова пшеница с черноморска доставка през юли е била 232-235 долара за тон FOB.
С капацитет от 3 милиона тона годишно, наскоро откритият терминал за трансбордиране на зърно на Grampet Group в Дорнести, Румъния, се очаква да укрепи позицията на страната като железопътен и логистичен център в Централна и Югоизточна Европа, като същевременно подпомага трафика на зърно от Украйна.
Иновативната технология и дизайн на терминала ще позволят денонощни операции, казаха от Grampet Group. Терминалът използва оборудване, подобно на румънските речни и морски пристанища и се очаква да рационализира трансбордирането до пристанище Констанца.
Разположен на украинската граница в северозападна Румъния, новият терминал се очаква да помогне за износа на зърно от Украйна. Румъния е сред няколкото държави от ЕС, които се превърнаха в алтернативни транзитни маршрути за украинско зърно, за да компенсират по-бавния износ през черноморските пристанища на Украйна след събитията от февруари 2022 г.
„Тук е възможно едновременното претоварване на осем вагона зърно от украински тип, които са с широко междурелсие, и осем вагона от румънски тип, с нормално междурелсие“, каза Груя Стойка, президент на Grampet Group, по време на церемонията по откриването.
„Всички други терминали в Европа позволяват претоварване на до два вагона едновременно“, завърши той.
👉 Вижте плейлист в YouTube с „Динамиката на зърнените борси“ на Боян Иванов, създадена специално за Agri.bg.
0 КОМЕНТАРА