Машините за фермерите са като играчките за децата – винаги може още, по-лъскави, по-интересни, с повече функции. Дори като теглиш чертата в тефтера, да си на червено, пак можеш да мечтаеш за нова техника. Не ти трябват пари да следиш новостите, да правиш списък с желания, да кроиш планове.

Гласувайте в новата анкета на Агри.БГ: Как да се променят правилата за обвързано подпомагане на плодове и зеленчуци?

А какво по-подходящо място от едно изложение за агротехника, за да видиш какво се е променило за една година. Какви нови разработки предлагат фирмите, как са обновили старите си серии, на какви по-здрави материали залагат. Да наминеш за някоя и друга визитка, да събереш оферти, да се видиш с колеги.

Така се случи и на тазгодишното издание на БАТА АГРО. За десета година самолетните писти край Стара Загора оживяха в ярките цветове на знамена и надвесили се машини. На моменти наглед огромното пространство отесняваше за посетителите. Друг път служителите на щандовете се оказваха повече от фермерите, но емоции не липсваха. Хората имаха нужда да общуват и да се завърнат към обичайния си ритъм на работа.

Дали и вие бяхте сред тях, ви попитахме в нашата тематична анкета: „Посетихте ли изложението БАТА АГРО?“. Време да й отговорят са заделили само 135 от вас, въпреки че сме убедени, че там бяхте в хиляди повече. Случайно или не, наблюдателите са били много повече от купувачите. Вероятно защото една машина все пак не е детска играчка и нейното купуване не е импулсивна прищявка.

34% от участвалите в анкетата са споделили, че са посетили изложението само за да си сверят часовника, което също не е малко. Приемът на проектни предложения под подмярка 4.1 за инвестиции, включително в техника, беше удължен до есента, така че има още време за размисъл. Пред някои машини дори се мъдреше табела: „Подходяща за приема по подмярка 4.1“, така че едно „сверяване на часовника“ може да е само първата крачка към успешна сделка.

Такава вече са направили 10% от участниците в анкетата – 5% от тях споделят, че на БАТА АГРО са направили голяма инвестиция в нова техника, и още 5% определят инвестицията си като по-малка.

За съжаление, над половината от анкетираните отговарят, че не са били сред посетителите на изложението по една или друга причина. Време не са намерили 15%, а финансови средства – 26%. Други 9% не са си направили труда да отскочат до Стара Загора просто защото не са имали интерес да купуват нова техника. Пречка за още 2% е бил страхът от пандемията.

И все пак изложението си е изложение. Къде другаде може да се снимате за Фейсбук до мечтаната машина, да сложите сламена шапка на любимия си производител, да купите трактор играчка на сина си с логото на световна компания, да подкарате дрон или косачка на соларни батерии. Големите инвестиции не са задължителни, по-важно е мечтите ви да са големи.