Ще повярвате ли, ако ви споделим, че един от най-големите и успешни фермерски кооперативи в момента в Белгия, започва доста трудно своята история и то със суровина от Люксембург поради липса на доверие у местните фермери?

Точно така започва интересната история на белгийския фермерски кооператив Faircoop, който Агри.БГ имаше възможност да посети заедно с още 34 журналисти от различни страни-членки на ЕС, благодарение на ЕК.

Мисията на Faircoop от самото й създаване през 2009 г. е била да популяризира и реализира изцяло продукцията на своите членове и то на справедлива цена, както за самите тях, така и за потребителите.

Този начин на работа и на мислене е запазен и до днес, обясни Erwin Schopges за Агри.БГ и уточни, че в кооперативът могат да участват дори потребители/консуматори на продуктите. 

Как започва всичко?

Годината е 2009, а пазарът на млякото е в криза. Група фермери - ентусиасти и визионери се събират и създават Faircoop ( fair - справедлив и coop - коопериране) с ясната визия за справедлива цена за продукцията, която произвеждат. Започват да популяризират кооператива, но никой от техните колеги не иска да се включи.

Налага се да работят първоначално с фермери, отглеждащи млечни крави, в Люксембург - на 20 км от границата с Белгия, за да могат да имат някаква продукция, чиято цена да защитават. 

Постепенно нещата се подреждат и местните фермери виждат смисъла в кооперирането.

“И днес когато отиваме при даден партньор за разговор относно количества - ние не дискутираме цената. Тя е твърда и не се променя. Ако даденият търговец не желае или не може да си позволи тази цена, ние не работим с него.

Например, ако средната цена на литър мляко, е 45 цента от фермера, ние му плащаме тези пари за суровината. А след това при разговорите с търговските вериги поставяме цена от 55 цента за литър мляко. Този марж от 10 цента, който остава, държим в банка за година, а след това го разпределяме между всички членове в края на годината. 

Просто е - цената трябва да покрива нашите разходи. Това е”, категоричен е Xavier Laduron - друг член на кооператива.

 

През 2010 г. създават и бранда на кооператива - Fairebel, а малко след това пускат на пазара и първия си продукт - пълномаслено мляко. През 2011 г. следва нов продукт - шоколадово мляко. През 2012 г. Fairebel пуска на пазара сладолед, а през 2015 г. вече в магазините може да се открият сирена и кашкавали от фермерите, членове на кооператива. 

Днес продуктовата им гама е още по-богата, като включва също крема сирене, масло, сметана и други продукти.

През 2020 г. кооперативът вече е набрал сериозна популярност, а продуктите стават все по-разпознаваеми и предпочитани. И тук Faircoop взема решение да привлече още производители, но от други сектори - овощарство (ябълки и круши) и фермери, отглеждащи месодайни говеда. 

Интересното е, че 50-60% от събраните ябълки са предназначени за търговските вериги (прясна консумация), а останалите отиват в индустрията. Също така фермерите и диверсифицират производството си като от 2023 г. произвеждат и ябълков сок с марката Fairebel.
 

Faircoop в цифри
- 500 фермери (млечно и месодайно говедовъдство и овощарство - ябълки и круши);
- 1500 потребители;
- 12 директно заети в кооператива;
- 25 на непълно работно време;
- 71% от белгийците познават етикетирането на Fairebel;
- 4 000 събития, организирани в супермаркети в цяла Белгия.
- продажбите на мляко с етикет Fairebel са нараснали от 887 000 литра през 2010 г. на 13 142 000 литра през 2023 г.
Подкрепете независимата журналистика