След 2020 г. тютюнопроизводителите могат да останат без достатъчна финансова подкрепа в новата Обща селскостопанска политика и отглеждането на културата да се окаже недостатъчно рентабилно за тях. Тогава на стопаните ще се наложи да преориентират и преосмислят използването на сега отделените за тютюна площи.

Стевията не обича ниските температури

Един от вариантите за замяна на производството е стевията. Естествен заместител на захарта, тя се радва на бързо нарастваща популярност в последното десетилетие. Пазарни експерти прогнозират, че до 2024 г. обемът на продажбите ѝ в световен мащаб ще се удвои до 818 млн. долара, пише BBC. За момента тези стойности са далече от обемите, реализирани от изкуствените подсладители, като аспартам и сукралоза, които за същия период се очаква да достигнат 2,7 млрд. долара годишно. А дотогава обемът на пазарът на захар, за сравнение, ще удари прогнозните 89 млрд. годишно, макар и да нараства с по-бавен темп.

Стевията е все още нов продукт на световния пазар, но потребителите все повече ще проявяват интерес към нея, в опит да намалят употребата на захар. Експерти от бранша очакват консумацията на стевия да нараства с 19-21% в следващите 5 до 10 години, поше ощи британската медиа.

По-добра за здравето и околната среда

За разлика от изкуствените подсладители, стевията не образува киселина в тялото, обясняват нутриционисти. Тя не допринася за повишен риск от сърдечни заболявания и не влияе на нивата на кръвната захар, което я прави много подходяща за диабетици. Също така, тя няма калории, което е предимство пред обикновената захар. 

На пръв поглед стевията изглежда много по-скъпа - килограм от нея се продава за 120 евро в магазините, сравнено с 80-90 евроцента за килограм захар. Тя обаче е 200 пъти по-сладка от захарта.

Поддръжниците и също така твърдят, че е много по-щадяща за околната среда. Водният отпечатък от производството на стевия е 96% по-нисък от този на тръстиковата захар и 92% по-нисък от този на захарта, произведена от цвекло. Освен това тя изисква 5 пъти по-малко площ за създаването на същото количество сладост.

Трудно начало

Стевията произхожда от Парагвай и Бразилия, където свойствата ѝ са известни на местните племена от векове. За комерсиална употреба за първи път се произвежда в Япония, през 1971 г. Навлизането и на западните пазари обаче е много по-бавно, тъй като е възпрепятствано от регулаторните органи на САЩ и ЕС, които не са сигурни в безопасността на продукта.

Чак през 2008 г. тя е одобрена за продажба в САЩ, а през 2011 г. - и в ЕС, Австралия и Нова Зеландия.

Гръцки опит - от тютюн към стевия

Преди 7 години група гръцки фермери, живеещи на няколко часа път северно от Атина, решават да зарежат тютюна и да започнат да отглеждат по-доходоносната стевия. Поставят началото, като създават кооператив, в който всеки от 150-те му члена внася по 500 евро. Така основават първия в Европа бизнес за производство на стевия. В момента той вече наброява 300 човека.

2019 г. се очаква да бъде първата година, която ще завърши на печалба за фермерите. Кооперативът им продава течен екстракт и стевия на прах под своя марка и изнася за Западна Европа, Канада, САЩ и ОАЕ. Следващата им цел е да формират верига за снабдяване в Средиземноморските страни, като Италия, Испания, Франция, Португалия. В момента отгледаната стевия се изнася за преработка във Франция, но те планират откриването на втора преработвателна инсталация на Балканите до година-две.

Културата обича по-топъл климат, затова северните части на Гърция са много подходящи за целта. С климатичните промени и затоплянето на климата, други държави също ще се окажат подходящи за целта, сдобивайки се с по-тропически условия.

В нашата страна стевията може да се отглежда с производство на разсад, за да се преодолеят ниските зимни температури.