Големите търговски вериги у нас заявиха желание за доброволна подкрепа към българските фермери, след като в последния ден на 2020 г. изтече срокът по Постановление 70 на Министерския съвет, с което те се задължаваха да предлагат определен процент родни стоки в магазините си. 

Субсидии за плодове и зеленчуци – какво тревожи бранша?

Наложените квоти за български продукти бяха остро критикувани в становището на Европейската комисия. В края на октомври миналата година Брюксел заплаши да отнесе въпроса към Съда на ЕС, ако правителството у нас не премахне това задължение към веригите, тъй като то погазва правото на свободно движение на стоки в общността. Така до подновяване на постановлението не се стигна, въпреки че земеделският министър многократно изтъкваше ползите и нуждите от такава политика.

Макар че веригите продължават да смятат изискването за незаконно, в първите дни на новата година те обявиха подписан на 31 декември 2020 г. Меморандум за приемане и изпълнение на общи мерки в подкрепа на българските производители и създаване на възможности за реализацияна техни продукти чрез магазините на търговците на дребно на храни и хранителни продукти, опериращи на територията на Република България. Доброволно заявеното намерение е подписано от шесте най-големи търговски бранда за хранителни стоки у нас.

Същевремено Сдружението за модерна търговия (СМТ) публикува широко свое проучване, според което в периода март-октомври 2020 г. шесте големи хипермаркети са сключили 368 нови договора с български доставчици на храни. Български са близо 65% от основните храни, предлагани в хипермаркетите от категориите „Месо и месни продукти“, „Хляб и хлебни изделия“, „Плодове и зеленчуци“ и „Мляко и млечни продукти.

 Квотата на местните производители на месо е средно 70%. При млечните продукти делът на родното производство е 69%, а при хлебните над 70%. Плодовете и зеленчуците заемат 44% от предлаганите в тези вериги.

От СМТ са на мнение, че данните опровергават ширещото се мнение, че вносните храни тотално са изместили родното производство.  

В настоящия меморандум големите търговски вериги се обединяват около няколко конкретни мерки в подкрепа на българските фермери:
  • Осигуряване на място в търговската площ на магазините за продажба на дребно за разполагане и предлагане за продажба на храни и хранителни стоки с български произход и/или произведени от национално представени български производители и от средни и малки регионални производители;
  • Представяне на родните продукти с разпознаваемо от потребителите обозначаване на хранителните стоки с български произход;
  • Осигуряване на площи (поземлени имоти, територия на паркинги и т.н.) за организирането на фермерски пазари и събития;
  • Провеждане на обучения и помощ при сертифициране за малки и средни регионални производители;
  • Осигуряване на маркетингова подкрепа за продукти на български производители, включително средни и малки регионални производители;
  • Договаряне на по-кратък срок за плащане за средни и малки регионални производители;
  • Осъществяване на непосредствени контакти и регулярни срещи с български производители и в частност средни и малки регионални производители.

В края на документа търговските вериги заявяват желание и готовност за учстие в работни групи за дискутиране на проблеми в сектора на земеделието и намиране на начини за тяхното решаване, включително общи такива с Министерството на земеделието. От своя страна аграрният министър написа във фейсбук профила си:

„ Ще се радвам и подписания меморандум между търговски вериги за подкрепа на българските производители да даде своя резултат - производителите да имат шанс да предложат своята продукция, а потребителите да имат възможност да изберат прясни продукти. Сигурна съм, че резултатите от този акт ще бъдат приветствани от българските производители, така както по време на последната ни среща представителите на браншовите организации в сектора обобщиха, че ПМС е дало своя резултат и е допринесло за повече регионална продукция по щандовете на големите магазини.“

Министърът припомни, че след срещата на бранша е създадена работна група в рамките на Националния съвет по храните за разработване и прилагане на „Добри практики за подкрепа на българското производство на основни групи храни от местни производители и улесняване на достъпа на потребителите до местна и устойчива продукция“. В работната група влизат представители на големите търговски вериги, както и представители на различни браншови организации в сектор „Земеделие“.

В същото време търговците оповестиха, че срокът на техния меморандум е до 31 декември 2021г., като при необходимост може да бъде удължен. Инициативата е отворена за присъединяване на всеки търговец на храни, който приема и се ангажира да спазва заложените мерки.