С всяка изминала година все по-популярна става тенденцията отпадните продукти да бъдат използвани рационално. Aggeek  разказва за няколко стартъпа, който дадоха втори живот на обвивката на кафеените зърна, костилката на авокадото и обработеното зърно при производството на бира.

Пътят на биоземеделието – от Ню Йорк до село Аканджиево


Чай от костилката на авокадо

Всичко започнало с една изхвърлена костилка. Там, където едни виждат само отпаден продукт, випускниците Шитал Бахират и Криста Ква-Янсон съзират възможност.

След серия от експерименти те успяват да приготвят чай от костилка от авокадо. Почистват я, раздробяват я и я изсушават. Напитката се получава с мек и леко плодов вкус. Има приятен натурален розов цвят.

Хранителните отпадъци са тема в прогрес. Стартъпи в цял свят се опитват да намерят път към успеха, използвайки точно това поприще.

Снаксове от преработено от пивовари зърно

По аналогичен начин компанията ReGrained от Сан Франциско използва брашно, получено от обработено от пивовари зърно. От него се произвеждат снаксове (леки закуски), тъй като дори след преработката зърното остава хранително. Този продукт може да се използва за производството на фураж за животни, но реалността сочи, че голяма част от него се изхвърля. Проблемът е, че бързо се разваля. Поради това ReGrained са патентовали уникален процес на транспортиране. В момента те си сътрудничат с пивовари от среден мащаб, за които един допълнителен източник на приход не е излишен.

Кафе от обвивката на зърна кафе

Подобно на Бахират и Ква-Янсон, много други предприемачи в сферата на преработването, осъзнават, че отпадните продукти могат да намерят приложение в бизнеса.

Даниела Урибе е израснала сред ферми за кафе в Колумбия. Тя си спомня как обвивката на кафеените плодове била използвана ту като средство за наторяване, ту била изхвърляна в реката.

Заедно с други ентусиасти Ерик Орниц и Дрю Финк Урибе стартира експерименти в кухнята.

„Чаят на мързеливата мечка“ – това е напитка от сушени обвивки на зърната на кафето. При потапянето им в гореща вода се получава напитка подобна на чай, а не на кафе. Този продукт е пуснат на пазара през 2017 г. В момента се продава в 30 магазина в Бостън. Планирано е неговото популяризиране занапред.