Анна Вилен е осмо поколение фермер. Тя живее и работи в Där Söre, Швеция, като също така е и член на Федерацията на шведските фермери (LRF). Разказваме нейната история за иновативна концепция, която покори цяла Швеция и вдигна приходите на картофопроизводителите.

ДАМИТЕ В СЕЛСКОТО СТОПАНСТВО

Анна Вилен  участва в конкурса за най-иновативна жена фермер, от който и Агри.БГ бе част.

От 1765 г. семейството на Анна произвежда картофи и ягоди, които се продават по-големи компании, но също така се реализират и като директни продажби.

“През лятото отварям и мое фермерско кафене и малък магазин, в който продавам местно произведени продукти от други ферми и малки предприятия. Туристите и местните семейства се възползват от тази възможност да си направят пикник и да се разходят из прекрасна Швеция”, обясни Анна Вилен.

Фермата е сертифицирана от шведския IP стандарт, удостоверяващ приноса за устойчиво развитие в растениевъдството и животновъдството.

Подходът на Анна се фокусира върху намаляване на отпадъците и промяна на стандартите и опаковането на картофи. Във фермата работят около 50 души, повечето от които са временно заети единствено за летния сезон. Част от тях й помагат и с другите два бизнеса - кафенето и малкия магазин.

През 2000 г. Анна осъзна, че производството на картофи, а след това и самата продажба не е много печеливш бизнес, защото самото производство генерира много отпадъци.

“В Швеция всички картофи, които са твърде малки, се смятат недостойни за пазара и могат да се пласират единствено в свинеферми”, разказа още тя. Затова и потомствената фермерка решава да предприеме действия в тази посока. Впоследствие се оказва, че създава иновативен продукт.

Анна започва да пакетира в торби по 1 кг малки картофи. По този начин тя създава иновативна концепция за шведския пазар, който не е свикнал да вижда малки торбички с картофи за директна продажба.

“Наричам ги „Gourmetpotatis“ (гурме картофи). По този начин намалих значително отпадъците в стопанството от производството на картофи. За да е по-интересно, на самите етикети реших да отпечатам освен информация за произхода на продукта, но и полезна рецепта”, каза още тя.

Много скоро нейните гурме картофи се превръщат в премиум продукт, който и днес повишава доходите на всички фермери, които са възприели тези нови иновативни и опаковъчни методи.