Потенциалът за развитие на агротуризма в България е голям. От няколко години усилия в тази посока се полагат и у нас. Историята на агротуризма започва още през 19 в. Този тип туризъм активно се е развивал в страните от Западна Европа. Днес те печелят сериозни приходи, благодарение на огромното количество неголеми стопанства. Отлични примери са Италия, Австрия, Франция и Испания.

5 начина да привлечете туристи в птицефермата си

Агротуризмът, който също се нарича „селски“, „зелен“ или „еко туризъм“, представлява почивка в условия, които са максимално доближени до реалния живот на коренното население на конкретна страна или регион, пише Dengi.ua.

В повечето случаи туристите се настаняват в самата ферма или в близост до нея. Запознават се със тамошните забележителности, местната култура и традиции, пробват националната кухня и дори помагат на фермерите в стопанството – грижат се за животните, събират реколтата, занимават се със земеделие.

Защо популярността на агротуризма расте? Не е трудно да се отговори на този въпрос.

Жителите на големите градове избират този вид туризъм като възможност да се презаредят, да се разсеят от напрегнатия темп на живот, стреса и да прекарат отпуск в спокойна обстановка, далеч от градската суета и по-близо до природата.

Според различни данни, доходите от агротуризма в ЕС достигат 20-30% от всички доходи на туристическата индустрия, а делът на фермерите и предприемачите в селската местност, които съвместяват основния си бизнес с предоставяне на услугата „зелен“ туризъм, възлиза на 10-15%.

Съществуват няколко модела на агротуризъм. Британският предвижда тесен контакт на туристите с фермерското семейство, многобройни екскурзии, а също така конна езда. Френският модел се отличава с наклон към гастрономията и винения туризъм. При това често туристите се настаняват не при местни жители, а наемат отделно жилище. Германският модел предлага настаняване във фермата и въвличане на гостите в ежедневната работа на местните – работа на полето, паша на животните, лов и риболов.

Един от най-добрите модели на агротуризъм дава Италия. Там почивката в селската местност е съвместена с гастрономически и винени турове, с посещение на различни фестивали и потапяне в националната култура.

Италия притежава страхотна природа, планини и хълмове, които заемат 80% от площта й. Имат и дълга плажна ивица – над 7600 км. На територията на страна има много паметници на културното наследство, които са включени в списъка на ЮНЕСКО. Всичко това привлича туристи от цял свят.

Как да развивате бизнес с агротуризъм?

1/  Изберете туристически привлекателен регион – с приемлив транспортна достъпност и добра репутация от гледна точка на сигурността.
2/  Определете основните предимства на своя бизнес, опирайки се на спецификата на дадения регион. Поинтересувайте се от опита на аналогични начинания.
3/ Оценете сезонността и възможността да се адаптирате към особеностите й.
4/ Изучете инфраструктурата на региона, достъпността му за туристите. Тествайте сами удобно и приятно ли се стига до избраната местност.
5/ Определете кои са най-ефективните начини за популяризиране на услугите, които ще предлагате. Колко ще ви струва рекламата?
6/ Създайте стойност на продукта – защо сте го създали, какво искате да постигнете с него и т.н. Защо това място е толкова специално?
7/ Изчислете бъдещите разходи и за колко време проектът ще се изплати. Напишете песимистичен и оптимистичен сценарий.
8/ Проучете дали държавата или местната власт предлага подкрепа на този тип проекти.
9/ Поговорете с местните лозари, ресторантьори и гидове. Изградете сътрудничество с тях. Тествайте услугите им.
10/ Купете имота или фермата, в които искате да осъществявате дейността си.