В сезона на жътва и подготовка за есенна сеитба пътищата стават по-оживени от обичайното. Добросъвестните земеделци съпровождат извънгабаритната техника с аварийни автомобили отпред и отзад, сигнализират със светлини, пропускат колоните зад себе си. За съжаление, не винаги е така.

Ще има ли и догодина извънредна мярка за помощ заради войната?

Много коментари в социалните мрежи провокира пост, който призовава колегите земеделци и механизатори за повече разум и спазване на правилата. 

„Много Ви моля да съпровождате комбайните и техниката извън габарит на оживени междуградски пътища. Недопустимо е комбайнът без авариен автомобил, в разстояние от два дни, да ми изскача след завой с прикачен инвентар и да се чудя как да се свия“, пише земеделец. 

Негов колега от Добруджа потвърждава, че по пътищата има доста машини с необозначени габарити или такива, движещи се в тъмната част на денонощието. Освен това, не всички комбайнери спират на всяка възможност, за да пропуснат колите зад себе си. Това също е предпоставка за произшествие, защото изнервеният шофьор също е много опасен.

„Всеки ден придружавам комбайна с аварийни светлини и давам светлинни сигнали. Виждат ме, мятам и с ръце и не намалят скоростта. Трябва всички да внимаваме –  и селскостопанската техника, и другите с бързите коли“, споделя друг земеделски производител.

Съществуват дори мнения, че съпровождащите автомобили само удължават колоната за изпреварване, което само влошава ситуацията на пътя.

Няма спор, разумно поведение на пътя се очаква и от леките автомобили, които не винаги се движат със съобразена скорост. По правило водачът трябва да кара с такава скорост, че в зоната на своята видимост да може да спре.

„Сезонът е такъв, че трябва да очакваме винаги след завой трактор или комбайн, което наистина е много опасно, но трябва и ние да се съобразяваме“, смята друг.

Проблем има и с движението на комбайни по тесните пътища по селата. Когато хедерът е широк колкото самата улица, спрелите коли пречат на комбайнера. Не рядко се стига до словесни или, не дай си Боже, други битки. Най-добрият вариант е никой на никого да не пречи. 

„Ако няма начин, комбайнерът слиза и учтиво моли собственика на автомобила да го измести. После благодари, собственикът на колата му пожелава спорна работа и всички са доволни“, съветва фермер. Звучи като едно добро пожелание, което едва ли се осъществява толкова лесно на практика.