Накратко:
• Полша планира да изгради нов зърнен терминал в Гданск до 2026
• Русия вече изнася зърно през пристанищата Лугапорт и Висоцки
Полша планира да построи нов зърнен терминал на пристанището в Гданск до 2026 г., което ще позволи на страната да реагира на кризисни ситуации, каза в понеделник премиерът Доналд Туск.
Фермери многократно блокираха източната граница на Полша през последната година в знак на протест срещу вноса на храни като зърно от изток, включително от Украйна.
Туск каза пред репортери в пристанището на Балтийско море Гданск, в северната част на Полша, че новият терминал там скоро ще бъде на разположение на полската държава.
„Той не само ще изпълнява търговски функции, но ще бъде средство за безопасност в ръцете на полската държава като част от защитата на полските интереси и полските фермери“, добави Туск.
Заместник-министърът на инфраструктурата на Полша Аркадиуш Марчевка каза, че цялата инвестиция ще струва 500 милиона злоти (122,4 милиона щатски долара).
Капацитетът за трансбордиране на терминала през 2026 г. ще бъде първоначално два милиона тона, който след това ще бъде увеличен до три милиона тона, добави Марчевка.
И докато Полша тепърва поглежда към Балтийско море, Русия вече експлоатира този път за износ на зърно. През последните 18 месеца страната отвори две големи пристанища - Висоцки и Лугапорт, във Финския залив, недалеч от Санкт Петербург.
Терминалът Висоцки изнесе първото си зърно през април 2023 г., докато Лугапорт започна работа през юни тази година и се очаква капацитетът да достигне седем милиона тона до началото на 2025 г., по официални данни на собственика Novotrans.
Дмитрий Рилко от аграрната консултантска компания IKAR каза, че двете пристанища ще могат да обработват до 15 милиона тона селскостопански износ годишно, включително зърно.
Това би представлявало една четвърт от 60-те милиона тона износ на зърно от Русия, прогнозиран за сезон 2024-25.
През последното десетилетие Русия се превърна в най-големия износител на пшеница, царевица, ечемик и грах в света, но по-нататъшният растеж може да бъде ограничен от затруднения в транспортния капацитет. Това налага терминалите в Балтийско море да се разширяват с по-бързи темпове.
„Разширяването на капацитета на терминалите в Балтийско море е въпрос на икономическа, транспортна сигурност и суверенитет“, казаха от Novotrans в коментар по темата.
Руските търговски потоци и доставки досега не са претърпели сериозни смущения в Балтийско море, където 96% от бреговата линия принадлежи на членове на НАТО, включително Финландия и Швеция.
От друга страна, прекъсванията се увеличават в Черно море и биха могли да намалят световните доставки на зърно, според доклад на Световната банка. Миналия месец украински кораб, превозващ зърно за Египет, беше ударен от ракета.
През август пък руските местни власти съобщиха, че Украйна е потопила ферибот с цистерни с гориво в пристанище Кавказ, което също се използва за претоварване на зърно.
Статистиката показва, че Русия е изнесла 62 милиона тона зърно по море през сезон 2023-24 г., като 90% от доставките са били през Черно море, предимно за пазарите в Близкия изток и Северна Африка. Очаква се този дял да спадне с нарастването на инфраструктурата на Балтийско море.
„От гледна точка на логистиката, Балтика има много предимства при износа на зърно. Доставките от Балтийско море изпреварват (икономически) доставките от Азовско-Черноморската зона при търговия със страни в Африка извън Средиземноморието, както и с Азия“, каза Даря Снитко, вицепрезидент на Газпромбанк.
1 КОМЕНТАРА
04.12.2024