Срещаме Иво Балевски на едно от традиционните есенни изложения в столицата и макар, че часове преди това публикува снимки от Северния полюс. Признава, че държи на пряката връзка с клиентите и затова пътешественикът бързо влиза в ролята си на управител на преработвателното предприятие “Балевски и Киров”, което от години създава уникални продукти от българска биологична шипка

Интересът към биологичните продукти постоянно расте. Работим толкова много години и постоянно сме в ръст”, казва Иво Балевски за въведение. “През тази година изкупихме шипката от стопанства с около 6000 дка насаждения”, допълва той. 

По думите на Балевски биологичните продукти стават все по-ценени от хората, които мислят за здравето си. 
Хората все повече започва да оценява биологичните продукти. Клиентите вече стават и по-претенциозни към храната, която консумират, защото от това зависи тяхното здраве и ние се стремим да произвеждаме изключително чист продукт”, коментира предприемачът.

Заради сушата обаче суровината не е с еднакво качество в различните стопанства. 
Тази година имаше голяма суша. В Странджа шипката беше много малка, за сметка на това например в района на Хисар беше повече, в Ботевград имаше много шипка”, казва Балевски. 

Иво Балевски

На пазара продуктите от биологична шипка с познатата марка стават все повече. Предлага се брашно от шипки, масло, мармалад, есенциални масла, хранителни добавки на основата на полезната билка, билкови екстракти и др. Задължително във всички продукти избягват захарта, като вкусните мармалади на марката биват изварявани в плодов сок. 

Преработвателното предприятие на Балевски е ситуирано в Трявна, където иновациите в производството позволяват оползотворяване на суровината на 100%. 
Студенопресованото шипково масло за лице печели все повече клиенти, а последната му премиера в Саудитска Арабия дава шанс за още по-голям пазар. 

История на успеха: Когато природата ти подсказва какво да произвеждаш
Наложихме се въпреки по-високата цена от конкурентните китайски и чилийски масла. Успяхме да се утвърдим добре на пазара, не само в страната. Работим масла и за чужбина. Сега направихме износ за Великобритания. Там работим с продукти под наша марка. Изнасяме масла във вид на суровини за Словения, Чехия, Германия. Има огромен интерес от страна на Саудитска Арабия, предстои ни посещение и в Южна Корея”, разказа Иво Балевски. 

Благодарение на държавата биопроизводители и преработватели като него успяват да представят продукцията си на близки и далечни пазари, признава предприемачът, но споделя, че за дългосрочна политика в бранша страната се нуждае от стабилно правителство.

Ефектът на войната в Украйна обаче достига и до този сектор.

“Войната в Украйна оказа много негативно влияние основно върху земеделските производители, които се занимават с шипка, което рефлектира и при нас - преработвателите. Когато избухна войната, украинците не можаха да си реализират шипката, а те традиционно са голям производител. Те си изсушиха суровината, задържаха си я в Украйна.

В началото на миналата година ЕС обяви безмитен внос на украински стоки и те заляха цяла Европа с евтина шипка, а предходната година, когато пък нямаше, земеделските стопани вдигнаха цената, ние купихме суровина на висока цена и много дълго време складовете стояха пълни, защото не можехме да реализираме на тази цена, тъй като украинците внесоха евтина шипка. Което забави ръстовете и забави бизнеса не само в шипките, а като цяло в билките, а България традиционно е най-големият износител на билки в ЕС. Това продължава и сега, но сега пазарът се нормализира, тази година си дойде в нормалните нива, които се очаква да бъдат”, коментира още Иво Балевски. 

Разработването на нови продукти в предприятието в Трявна не спира, като на пазара предстои да бъде направена премиера на още два мармалада, в които шипката ще се съчетае с цели парченца плод.