Да се обособят гарантирани бюджети за отделните сектори по инвестиционните мерки, така че земеделските производители от чувствителни и нечувствителни сектори да не влизат в конкуренция за подпомагане. За това настояват от Национална асоциация на зърнопроизводителите (НАЗ).

Гласувайте: Нужни ли са повече пари по Ковид мярката и de minimis?

В свое становище относно актуализираните проекти на интервенции за следващия програмен период, които са предложени от Министерството на земеделието и обсъдени на Тематична работна група на 9 февруари, зърнопроизводителите правят коментари и бележки. Ето и някои от тях:

Допълнително преразпределително подпомагане на доходите за устойчивост

Предложението на НАЗ е подпомагането да се отпуска за първите 30 ха за стопанства с максимален размер до 650 хектара. Финансиране на интервенцията да е с бюджет в размер на 7,5% от пакета за директни плащания и допълване с 2,5% (или до 10% общ бюджет по интервенцията) със средства, акумулирани от налагане на таван на директните плащания. 

В допълнение НАЗ предлага акумулираните средства от таваните, след допълването на бюджета на преразпределителното подпомагане, да бъдат насочени към Взаимоспомагателен фонд при кризи и бедствия в селското стопанство. 

Използване на устойчиви практики и сортове, отглеждани при специфични условия

Относно прага на финансовата помощ до 100 ха Асоциацията предлага ограничението да се завиши до 600 ха, като се приложи регресивна компенсаторна ставка с различни стъпки. Според тях това ще доведе до по-голям интерес към мярката от страна на земеделските производители.

Инвестиции в земеделските стопанства

НАЗ не подкрепя така предложения вариант на регресивно подпомагане по интервенцията. Съгласно сега записаните условия по интервенцията едно голямо земеделско стопанство ще може да кандидатства за финансова помощ до 30 % от общия размер на допустимите за финансово подпомагане разходи. 

Според зърнопроизводителите този допустим процент напълно обезсмисля участието им, тъй като подпомагането ще бъде „изядено“ от изискуемите данъци, инфлацията и от разходите за консултантски услуги. Нещо повече, те не подкрепят възможността финансовата подкрепа да се увеличи с до 25 % за проектни предложения, представени от кооперативни обединения на земеделски стопани.

Инвестиции за преработка на селскостопански продукти

И тук НАЗ не подкрепя така предложените нива на подпомагане, тъй като финансиране в размер на до 30 % от направените разходи по никакъв начин не стимулира инвестиционната активност на потенциалните кандидати. Те не са съгласни и с приоритизирането на кооперативните обединения, като им се дава възможност за увеличение на финансовата помощ с до 25 %. 

Инвестиции в инфраструктура за напояване

НАЗ предлага допустими да бъдат юридически лица, предоставящи услугата „Доставяне на вода за напояване“ и/или ползващи вода за напояване. Включването на земеделските производители в обхвата на интервенцията ще стимулира наемането и поддържането на микроязовирите за целите на напояването на стопанствата.

Като аргумент се посочва, в реалната практика има земеделски производители, които са собственици на микроязовири или стопанисват общински микроязовири и биха могли да инвестират в укрепване на язовирни стени и напоителни канали, поддръжка и обновяване на диги, тръби, помпи и други съоръжения. 

Управление на риска

С голямо разочарование НАЗ отбелязва, че на този етап Министерство на земеделието не залага достатъчно високи амбиции при управлението на риска в селското стопанство. Изцяло липсват интервенции за управление на риска при полските култури като „Застраховка на добива“ и „Застраховка на дохода“. Все още няма и конкретни действия за създаването на Взаимоспомагателен фонд, който да предпазва земеделските стопани от фалити.