Разстоянията в сектора вече не са това, което бяха. Благодарение на развитие при транспорта, съхранението, техниките при опаковане, разстоянието вече не е ограничаващ фактор. Производителите трябва да се стремят към пазарите, които досега изглеждаха затворени. Това каза Стилиян Гребеничарски, анализатор в ИнтелиАгро, по време на първия професионален форум за производство и реализация на плодове и зеленчуци InteliFresh, чийто медиен партньор е Фермер.БГ. Събитието се проведе днес в Стара Загора. 
 
 
„Както в развитите страни, така и в развиващите се, все повече се търсят плодове и зеленчуци за прясна консумация. Не бива да изпускаме от поглед развиващите се пазари. Разстоянията в сектора вече не са това, което бяха“, категоричен е Гребеничарски.
 
 
Експертът открои една много интересна тенденция. По думите му производителите все повече се насочват към сортове, които залагат на добри вкус, за сметка на издръжливост на рафта и външен вид. 
 
„Търсят се и все по-малки грамажи, все по-малък размер на плодове, например при дините и пъпешите. Във Великобритания пък са хит зеленчуците със странна форма и цвят“, добави той.
 
Анализаторът открои, че 1/5 от българския износ на плодове е съсредоточен при черешите.
 
„Все по-добра реализация имат и българските пресни ягоди навън. Впечатляващо представяне имат и вишните“.
 
По думите черешите, произведени в глобален мащаб, имат ясно изразено присъствие на азиатските пазари, като там се получават и най-добрите цени.
 
„Средните цени у нас обаче са значително под средните за Европа. Това не е изненадващо, защото изнасяме до голяма степен за страни от Източна Европа“, коментира експертът.