Световните тендеции при плодовете и зеленчуците, възможностите за реализация и каналите за модерна търговия са водещите теми на InteliFresh 2019. Второто издание, на което Фермер.БГ е медиен партньор, се провежда днес в хотел „Санкт Петербург“ в Пловдив.
 
 
Събитието среща производителите в бранша с големи търговски вериги в България, други български и чуждестранни търговци, преработватели и доставчици на технологии и услуги.
 
„Кралство Нидерландия има амбицията да е в кръгова икономика до 2050 г. В системата за кръгова икономика земеделието, животновъдството и зеленчукопроизводството използват основно суровини от своите вериги, както и отпадъци от хранителната индустрия и веригите за хранителни доставки“, каза Arie Veldhuizen, съветник по земеделските въпроси към Посолството на Кралство Нидерландия, по време на събитието.
 
Тези кръгови вериги могат да се изградят по различен начин. В рамките на една фирма, регион, в самата Холандия или на интернационално ниво. Мотото на холандците е: „Прави го локално, ако можеш и регионално/международно, ако се налага“. Veldhuizen призна, че обича българската храна, но е бил изненадан да разбере, че страната ни внася повече, отколкото изнася.
 
Събитието продължи с презентация на Николай Вълканов от ИнтелиАгро. Той открои факта, че светът на плодовете и зеленчуците непрекъснато се променя, което води и до промяна на търсенето, културата на храненето и интересите на потребителите.
 
„Световни потоци на търговията на плодове и зеленчуци също се променят. Например, ако преди сме консумирали в определени периоди сезонни плодове и зеленчуци, сега можем да ги открием свежи на нашия пазар целогодишно. Това се дължи на достъпния пазар и на достатъчно добрата цена, без значение към се произвежда самата продукция“, обясни Вълканов.
 

Експертът е убеден, че е променена и културата на търсене.

 
 „Хората трябва да са уверени в това, което купуват. Виждаме, че тенденцията е международните стандарти при храните, да стават нещо задължително. И на вътрешния, и на външния пазар. Целогодишното потребление на пресни плодове и зеленчуци вече се равнява на около 250 млрд. евро. И само за 10-12 години се очаква да достигне 400 млрд. евро. Интересното обаче е, че този ръст се дължи най-често на храни, които са нетрадиционни – горски плодове, ядки, явокадо“, добави Николай Вълканов.
 
Интересен факт е, че за последните 10 години нито една от топ категориите плодове не запазва мястото си. На челните позиции отново откриваме ядки, горски плодове.
 
„Традиционните за Европа плодове като ябълки, круши и т.н почват да губят позиции. Това не означава, че са безперспективни, но при традиционните култури конкуренцията все повече се изостря. Това означава, че тези производители трябва да са по-ефективни в производството на този тип култури“, съветва експертът.
 

При зеленчуците обаче динамиката е по-малка.

 
„В този сектор също се вижда как пазарът изисква свръх ефективност. Интересна тенденция е, че има ръст в търсенето на замразени плодове и на сушени зеленчуци. Това значи, че търсенето се променя. 
 
Расте броят на самотните родители, на домакинства с един член. От това следва, че потребителите търсят по-атрактивни опаковки, по-малки като количество. Мива времето когато чушките се продаваха в чували. Производителите трябва да се грижат затова потребителите да продължават да купуват тяхната продукция. А това ще стане, ако тя е свежа и изглежда добре“, заключи Николай Вълаконов.