Корона-кризата удари всички сектори на икономиката, включително и земеделието. Макар и по-малко податлив на влияния, заради особено важната си роля да произвежда храна, секторът претърпя сериозни ограничения, а фермерите се сблъскаха със заплаха за реализацията на продукцията си.

МЗХГ: Площ за български храни в магазините - задължително

Затварянето на ресторантите, хотелите, кооперативните и фермерски пазари; секването на туризма; затруднените вътрешни и международни доставки удариха установените канали за продажби на земеделски стоки. Невъзможността за търговия и пласиране на селскостопанската продукция изправят малките и средни производители пред опасността от фалит, което в настоящата ситуация застрашава и продоволствената сигурност на страната.

За да отговори на нуждата на фермерите и да осигури възможности за реализация на стоките им, Министерството на земеделието реши да задължи големите търговски вериги с обекти в областните градове в страната да отделят част от площта си за местни стоки, произведени в рамките на 200 км от областния град.

Това предизвика остра реакция от бизнеса и постави началото на задочен спор между държавата и търговците, който се пренесе и в медиите и социалните мрежи. Позицията на МЗХГ беше подкрепена от редица земеделски асоциации, докато бизнес организации и анализатори застанаха по-скоро на страната на търговците и срещу задълженията, които държавата се опитва да им наложи.

Едно от мненията срещу новите мерки, предложени от министъра на земеделието Десислава Танева, е на агроикономистите от Фондация "ИнтелиАгро".  Анализаторите смятат, че мнозина български производители не съумяват да предложат качеството, изисквано от търговските вериги. А задължителното вкарване на неконкурентна родна продукция в магазините ще ощети вече присъстващите там български брандове, които покриват необходимите норми за качество. Според тях задължението за осигуряване на продукция от малки и средни ферми ще усложни и доставката на стоки.

Ето и текста на позицията, публикувана на страницата на "ИтелиАгро":

"Желанието на министър Танева да засили присъствието на българско местно производство по рафтовете на големите вериги супермаркети изглежда особено благородно в днешните времена на криза. Икономическата блокада от последния месец създаде непредвидени предизвикателства пред веригата на доставки и не закъсня да удари производството на храни. Търсенето от ХоРеКа сектора изчезна за една нощ, а потреблението на домакинствата претърпя свиване и промени структурата си.

В устрема си да подпомага родните производители на всяка цена МЗХГ предлага мерки, които не само няма да доведат до търсения резултат, но ще имат редица негативни последици с потенциал да задълбочат трудностите по веригата на доставки. 

Веригите отказват да отделят 50% площ само за българска храна

Във всяка развита държава търговските вериги обслужват огромната част от населението, което работи и живее в големите градове. Те изпълняват една основна функция: да предоставят широк избор от продукти, като гарантират постоянното качество на всеки артикул и то на приемлива цена. Затова големите търговски вериги имат определени изисквания към своите доставчици.

Тези изисквания често надхвърлят националните стандарти (когато има такива), давайки гаранции на нас – потребителите. Гаранции, че когато си купуваме домат например, той освен твърд и червен е също така измит, съхранен и транспортиран така, че нищо да не му се случи, докато стигне до щанда. Че нивата на пестициди в него са под допустимите граници и още куп други неща, които са важни за консуматора.

Тъжната истина е, че част от българската продукция (в някои отрасли повече, в други по-малко) не може да отговори и на минимален брой изисквания.

Защо в земеделска България отглеждането на зеленчуци, плодове и животни все още е неконкурентно, е отделна тема.

Другата тъжна истина е, че в тези неконкурентни отрасли на селското стопанство външнотърговският баланс на България е отрицателен. До каква степен българското производство задоволява вътрешното потребление при 15 основни стоки и суровини от първа необходимост, можете да прочетете тук. Особено дефицитни са българските свинско месо, лук, домати, праскови и др. Тоест за да има повече родна продукция в големите търговски вериги, липсва дори базовата предпоставка – да има стока.

Производството на мляко, месо, плодове и зеленчуци спадна рязко в годините около приемането на България в ЕС. Повечето търговски вериги са тук много преди това. И ако някой си мисли, че техният бизнес е лесен и всичко опира до това да си сложат каквито си искат надценки, нека си спомним колко от тези търговски вериги изчезнаха през годините – Карфур, Пикадили, Пени, Рода, Европа, Рамстор.

ГОРЕЩИТЕ НОВИНИ НА АГРИ.БГ

Стигаме до въпроса дали българските производители имат ограничен пазарен достъп до потребителя заради присъствието на големите търговски вериги? Делът на модерната търговия в България в пазара на дребно с хранителни стоки е 54%, сочат данни на FAS за 2018 г. Останалите 46% се държат от над 38 хиляди малки магазини в страната.

Специализираните магазини за месни и млечни продукти, зарзаватчийниците, преживяват малък ренесанс през последните десет години, като броят им е нараснал със средно 20%, показват данни на НСИ.

В любимия пример, който дават министри и журналисти – Франция, делът на модерната търговия е 75% (FAS) и там наистина има много висока степен на концентрация при продажбите на дребно. Случаят у нас обаче не е такъв.

Така че какво би излязло от прословутите мерки в крайна сметка?

Ето ги тях накратко:

  • Търговската площ в супермаркетите да се раздели наполовина за български и съответно чужди стоки при редица категории, сред които и месо и месни, мляко и млечни продукти, картофи, зеленчуци, консерви и др.
  • Предлаганите групи храни по ал. 1 се закупуват директно от производители с място на осъществяване на дейността на територията на областта, където се намира съответният търговски обект или до 200 км от областния център.

В супермаркетите и в момента има категории от списъка, в които българските продукти преобладават и такива, в които делът им е под 50%. В това се уверява всеки, който води покупките на своето домакинство. Най-близкото до ума е, че ако щандовото пространство се раздели наполовина, една част от българските производители ще бъдат ощетени, а друга – облагодетелствани.

Компромис: Фермерски пазари на паркингите?

В някои направления стоките ще оредеят и ще поскъпнат, защото вътрешното производство изостава значително от потреблението.

Какво да кажем за директното закупуване на храни от производителя? Представете си как закупчиците на даден търговец обикалят като побъркани, за да приемат от 14 места по 50 чувала с моркови. Колко точно моркови и кога ще пристигнат на щанда? А ако 90% от производството на моркови е концентрирано на повече от 200 км от областния център, ще има ли изобщо моркови в съответния град?

В крайна сметка дори да помогнат на единици, мерките ще навредят на много повече хора и бизнеси и върху това си струва да се помисли", заключават от ИнтелиАгро.

 

ВИЖТЕ ПОВЕЧЕ:

Танева: Работим по списъци с фермери за доставки на веригите

Десетки фермери в списъци за директни продажби - как да се включите?

Производители призовават: Да спасим българското мляко