Европейският парламент гласува забрана на продажбите на нови автомобили и микробуси с двигатели с вътрешно горене в Европейския съюз от 2035 г. нататък. След 13 години ще могат да бъдат регистрирани само превозни средства, които отделят нулеви въглеродни емисии, а именно електрически и водородни автомобили, съобщава Le Monde.

Гласувайте: От какво ще страдат най-много фермерите при разразилата се политическа криза?

За да бъде приложен обаче, новият регламент трябва да премине гласуване в Съвета на министрите на околната среда на 28 юни, който ще може да промени текста. Следва триалог с участието на Европейската комисия, евродепутатите и Европейския съвет. Преговорите няма да доведат до окончателен регламент преди тази есен. 

Гласуването в Страсбург на 8 юни бележи планирания край на огромната история на двигателя с вътрешно горене в продължение на 150 години. Какво означава обаче това за производителите на селскостопанска техника, които, разбира се, очакват щети за своя сектор.

За разлика от сегмента на леките автомобили, засега липсват алтернативи за задвижване на двигателя с вътрешно горене за тежките и мощни земеделски машини, припомня Тобиас Ерхард, директор на Асоциацията на германските машиностроители (VDMA) в областта на селскостопанското инженерство, цитиран от Agrarheute.

Според Ерхард например комбайните ще продължат да зависят от течни енергийни източници с висока енергийна плътност, дори след планираното постепенно спиране на двигателите с вътрешно горене през 2035 г. Причината се крие в профила им на приложение, защото машините трябва да работят надеждно почти денонощно по време на жътва.

„Ако не разчитаме на изкопаеми горива, а на така наречените устойчиви електронни горива и горива с биогенен произход, селскостопанските машини и трактори с модерни и ефективни двигатели с вътрешно горене също могат да работят, почти без да отделят вредни емисии и по климатично неутрален начин“, смята той.

Ерхард очаква, че безпроблемната наличност на съвременните двигатели с вътрешно горене може да бъде заложена на карта в средносрочен план. Във всеки случай Европа като място за производство и разработка на двигатели с вътрешно горене и неговите периферни устройства би била в опасност.

„Това, от което се нуждаем сега, са надеждни рамкови условия за устойчиви инвестиции в изследвания, разработки и производство. Възможностите за благоприятно за климата използване на двигатели с вътрешно горене, които електронните горива и биогорива предлагат, когато се използват в селското стопанство, са очевидни”, допълва браншовият представител.