Големите хранителни вериги и министърът на земеделието Десислава Танева са постигнали споразумение за това местните български производители да получат достъп до рафтовете на търговските им обекти. Това обявиха на съвместен брифинг в Министерски съвет представители на хипермаркетите и Десислава Танева.

Правителството реши: Веригите са длъжни да предлагат местни храни

След като от миналата седмица върви ожесточен спор между министъра на земеделието и веригите, а вчера, 14 април 2020 г., беше подписано постановление на Министерски съвет, с което държавата ги задължи да предоставят площи за регионални български стоки, днес двете страни са постигнали обединение по въпроса как да бъдат подкрепени родните производители.

"Целта е да се даде още един канал за реализация на българските стоки, в момент на криза, когато потреблението се свива", подчерта Танева.

Принципите на доставка на веригите се запазват, каза още тя. Министърът обясни, че споразумението е постигнато на среща с министър-председателя Бойко Борисов, заместник министър-председателя Томислав Дончев и представители на веригите.

На хипермаркетите вече са предоставени списъци с регионални производители на млечни продукти, месо, плодове и зеленчуци, като те могат да ги изпалзват за да влязат в комуникация с тях, добави Танева.

Милена Драгийска, управител на "Лидл България", заяви, че хипермаркетите са представили допълнителни мерки за финансиране и улесняване на логистиката, за да се предложи продукция от малки български производители на потребителите при гаранции за спазване на качеството.

Търговците са поискали от Министерството на земеделието да скъсят пътя на комуникация, за да могат по места да помогнат на най-спешно нуждаещите се производители, които са готови веднага да извадят продукция за пазара и на които е отказан износ.

По думите на Милена Драгийска търговецът застават зад идеята минимум 90% от млечните продукти, които се предлагат на рафтовете, да бъдат произведени от българско сурово мляко.

В същото време налагането на асортимент, който е изцяло български, може да доведе до ответна мярка от държавите, чиито млечни продукти в момента се продават в магазините. Това не бива да се допуска, защото ще попречи на износа, който веригите правят на българска продукция в тези страни. Ще се стигне и до ограничаване на избора пред българския потребител.

"Само през канала на "Лидл" са изнесени български стоки за 30 млн. лв. през 2018 г. и за 42 млн. лв. през 2019 г. Те са пласирани в мрежата на "Лидл", която се състои от 11 000 магазина в 32 държави", обясни Драгийска.

Йордан Матеев от Сдружението за модерна търговия апелира към българските потребители да бъдат съпричастни и да изберат български стоки. Той даде за пример Франция и призова за прилагане на доброволни мерки.

Георги Гърневски от "Метро" заяви, че с помощта на МЗХГ още от 2016 г. компанията е започнала програма за работа с малки български производители на селскостопанска продукция. Вече има 300 регионални фирми, които са представени на рафтовете на веригата. Георги Гърневски каза още, че постановлението напълно съвпада с вътрешната уредба на компанията.

"Продукцията е по полето и тя трябва да намери най-бърз път до магазините, не може да минава дълъг път на доставка", подчерта Гърневски.

Постановлението на Министерски съвет се очаква да бъде обнародвано във вторник, 21 април 2020 г., допълни Десислава Танева. То засяга всеки собственик на верига, която разполага с повече от 10 обекта на територията на страната. Мярката е предвидена като временна, докато се преодолее кризата, предизвикана от епидемията от коронавирус. Изискванията, въведени с документа, ще важат поне до 31 декември 2020 г.

На брифинга стана ясно още, че веригите не приветстват идеята българските стоки, които ще влязат в магазините им по силата на приетото постановление, да бъдат отделяни на обособени рафтове в търговските им обекти. Те трябва да намерят място сред останалата продукция от същия вид, защото иначе има опасност да бъдат ощетени.

Във връзка с опасенията, че цените на някои продукти вече се вдигат, а други може да се повижат поради наложените изисквания, представителите на хипермаркетите коментираха, че по-високите цени в момента се дължат на кризата на световните пазари и затрудненията на доставките от големите износители на някои стоки.

 

ВИЖТЕ ОЩЕ:

Криза: Фермери и власт обсъдиха извънредните мерки и пазара

Достъп до пазара: Браншове подкрепиха Десислава Танева в спора с веригите

Веригите питат: Какво направи министър Танева за фермерите?