Празни рафтове за яйца – напоследък подобни гледки са по-често срещани в Обединеното кралство. Супермаркети въведоха ограничение за броя кутии, които могат да бъдат купени наведнъж. Яйцата са не само доста по-скъпи от преди, но и все по-често липсват. 

Гласувайте: Получихте ли първия транш по СЕПП?

Факторите за това за няколко – птичи грип, проблеми с доставките, не достатъчно справедлива цена на яйцата предвид високите производствени разходи, войната между Русия и Украйна, които са основни производители на зърно – ключова съставка в храната за пилета. 

Дали тази тенденция ще застигне и българския пазар, попитахме Даниел Божанков – председател на Асоциация на промишленото птицевъдство.

„В момента птичият грип върлува в цяла Западна Европа, в България той е доста обран. Затова има страхотен глад за яйца. Дори получаваме обаждания на търговци от други държави, които ни казват: „Само карайте яйца без значение от цената“, коментира браншовият представител. 

Съвсем разбираемо е, че българските производители предпочитат да изнасят на по-добри цени в другите страни членки. Въпреки че имаме свръхпроизводство, е леко притеснително този глад за яйца да не се случи и у нас. 

„През последните две години колегите отчетоха огромни загуби, затова сега е напълно разбираемо, че искат да ги покрият“, смята Божанков. 

На въпроса дали е възможно все повече птицевъди да се пренасочат от отглеждането на бройлери към производството на яйца, той обясни, че това е свързано с огромни инвестиции, които много малко фермери са склонни да направят. 

„В момента инвестират само по-големите. У нас се наблюдава една друга тенденция – към окрупняване. От 2010 г. досега статистиката сочи, че огромен процент от стопанствата са изчезнали, но за сметка на това главите птици са се увеличили. Тоест виждаме едно окрупняване и повишаване на популацията. Но това е в целия свят – пилешкото месо е най-консумираното и пазарният му дял се увеличава с 2% годишно“, обяснява Даниел Божанков.

Докато яйцата поскъпват обаче при пилешкото месо в момента ситуацията е съвсем различна. 

„Напоследък цените на пилешкото падат, вместо да се качват. Бяха достигнали цени, които покриваха разходите, но сега отново има спад. Общо взето, при пилешкото месо гравитираме около нулата. Разходите са прекалено високи и много производители намаляват своя капацитет, защото няма предвидимост“, посочва браншовият представител.