За трета поредна година МЕТРО организира превърналия се в традиция Фестивал на розовия домат в сърцето на София. Добре познатата търговска верига у нас почете символа на плодородната българска земя – разпознаваемият вкус на българския розов домат, уникалният смилянски фасул, както и вкусът от миналото на истинско овче и козе сирене. Събитието откри зам.-министър Чавдар Маринов.


На празника в Княжеската градина любителите на родните продукти, прославили страната ни по цял свят, имаха възможност не само да опитат неповторимия вкус от детството, но и да се запознаят с производителите – пазители на традициите. 


Благодарение на кампанията си „Отгледано с грижа в България“, МЕТРО стана довереният посредник между местните земеделски производители и професионалните ХоРеКа клиенти на компанията.


 “Кампанията се разраства. Вече смело можем да кажем, че не е кампания, а неделима част от концепцията на МЕТРО, а именно да работим директно с производители. Най-важното е, че тя работи във всички направления на българското земеделие и животновъдство”, каза за Агри.БГ Георги Гърневски, Ръководител на проект "Плодове и зеленчуци", за инициативата на МЕТРО "Отгледано с грижа в България".

 


Заедно с вкуса на розовия домат, реселешкия лук и смилянския фасул, МЕТРО успя да включи местни производители на месо, риба и сирене. Към момента компанията работи с над 10 малки мандри, с доказан произход и доказани технологии. Заедно с тях МЕТРО може да предложи над 500 автентични продукта, произведени от родни производители. Николай Николов е един от тях. Той е регионален мениджър в мандра, която е създадена и работи вече 25 години.


„От 2019 г. желаем да покажем нашите продукти на българския пазар. Произвеждаме трайни млечни продукти – зрели, създадени от 100% първокачествена фермерска суровина. МЕТРО ни подаде ръка като включи нашите продукти в програмата си „Отгледано с грижа в България“, обясни Николов.


На празника в Княжеската градина продукцията си представи и Банко Кючуков, производител на смилянски фасул.


„Последната година, благодарение на партньорството ни с МЕТРО, имаме значително увеличаване на продажбите. Имам няколко доставки. Всеки път доставката е по-голяма. Хубавото е, че благодарение на това партньорство, в нашия регион площите със смилянски фасул ще се увеличат. Това е една възможност за хората за повече доходи, същевременно и перспектива за младото поколение“, категоричен е Кючуков.


Банко Кючуков произвежда фасул от 15-20 години. По думите му, ако се отглежда правилно, продукцията от фасула може да достигне 150-200 кг/дка. Производителят е категоричен, че иска партньорството му с МЕТРО да продължи. Освен това вече мисли и за перспективите, а именно преработка на смилянския фасул и продажбата му в МЕТРО, а защо не и в Европа.


Любителите на сочния български розов домат можеха да опитат и да си купят от продукцията на Валентина Тотева от търновското село Първомайци.


„За първа година сме поканени от МЕТРО да присъстваме на този фестивал. Успяхме да продадем почти всичко, което донесохме. Благодарни сме на МЕТРО за прекрасното изживяване. Запознахме се с много наши колеги в бранша, обменихме опит и ще се радваме за напред също да присъстваме на този фестивал. Радваме се, че МЕТРО дават шанс на българската продукция, в частност на розовия домат, който ни напомня вкуса от нашето детство, и се радваме, че хората го търсят и съответно, че ние можем да им го предоставим“, каза Тотева.


Любомир Млеканов беше другият пазил на розовия домат, символ на плодородната българска земя, който обективът ни успя да заснеме. Той работи с МЕТРО вече три години, а от две успява да изнася продукция, благодарение на веригата.


„С МЕТРО България работим вече две години за износ. Повече от продукцията, която произвеждам, дори може би над 80%, се реализира в МЕТРО. 
Работим доста добре е МЕТРО. Помощта от тяхна страна е голяма – избягваме борси, стоки на едро. Стоката ни се обира през деня, следобед се кара, пласира се. Винаги е прясна, добре съхранена и това е за което им благодаря.
Реализираме износ в Англия. Доста голям интерес има към нашите сортове домати. Розовата магия се продава най-вече, а търсенето е голямо“, сподели Млеканов. 


Именно възможността за износ, честност и доверен партньор в продажбите са само три от нещата, които правят МЕТРО първият избор за сътрудник на много земеделски производители. През миналата година веригата успя да изнесе над 5 тона български розов домат за Европа. 


„Розовият домат се очертава като нещо основно във възприятието на нашите клиенти и на всички потребители в България. Всеки един българин знае и обича всичко направено с розов домат. Тази година, за разлика от миналата, успяхме да удвоим обема, който изнесохме към Европа. Можем да се похвалим, че тази година изнесохме над 25 тона автентичен розов домат и то точно сорта Розова магия, беше изнесен за страни-членки на ЕС“, каза Иван Райнов, Сектор „Плодове и зеленчуци“ в МЕТРО.


Заедно с това компанията се похвали още с износ на български ориз, олио и родно вино, което вече достойно намира място по щандовете на вериги в Европа.


За да бъде пълна палитрата от неповторимите вкусове и възможности, които предлагат българските производители, на празника присъстваха и изявени топ готвачи и майстори на традиционна българска кулинария. За посетителите на фестивала готвиха ресторантите Космос и Андре, популярните шеф-готвачи Георги Бойковски и Джун Йошида.


За доброто настроение се погрижиха фолклорните групи и ансамбли, спечелили награди на тазгодишното надиграване „Хоро се вие, извива“, които заразиха с енергия всички гости на празника, както и страхотните изпълнения на духовия оркестър „Виво Монтана“.
Освен всичко това, гостите на празника участваха и в приготовлението на най-голямата лютеница в юнашки тиган, заедно с майсторите от академия „Кулинарен историк“, водени от Ангел Ангелов.