Цената, на която земеделският производител продава на първи изкупвач, да е не по-ниска от себестойността на продукцията и да включва минимална надценка от 10% от размера й. Това предвижда Законопроект за веригата на доставки на земеделски продукти и храни, който бе представен пред журналисти.

„Съгласни сме, че държавата не трябва да се бърка в чисто пазарни отношения. Но от всички анализи, които направихме при подготовката на този законопроект, забелязахме, че пазарът на стоки се разделя на две огромни крайности – на много печеливши и на много губещи. 

Смятаме, че е назрял моментът в страната ни да започне да действа такъв законопроект, който да се опита да урегулира тези търговски взаимоотношения. Чрез него ние заявяваме нашата социална отговорност към всички уязвими групи в цялата верига на доставки”, заяви земеделският министър Георги Тахов. 

В законопроекта са включени правила за определяне на надценка във веригата за доставки; правила за промоции и реклами; създаване и функция на обсерватория на веригата на доставки; административно наказателни разпоредби. 

Десислава Петрова – директор на Дирекция „Правни дейности” в Министерството на земеделието, представи в детайли концепцията на законопроекта за справедливо разпределение на добавената стойност във веригата за доставки. Една от целите е постигане на баланс и прозрачност в търговските отношения между всички участници. 

Първият раздел на закона засяга взаимоотношенията между земеделския производител и първия изкупвач. При изкупуване на първични земеделски продукти се въвежда изискване за задължителен писмен договор със съответните реквизити и клаузи. Той е с минимален срок на действие от шест месеца. Отчита се и сезонността на продуктите, затова е дадено право на земеделския производител да направи отклонение от този срок. А сроковете за плащането на продуктите са уредени в самия регламент и той е до 30 дни. 

Предвижда се създаването на регистър към Министерството на земеделието на първите изкупвачи на земеделска продукция

Вторият основен раздел на законопроекта е търговията със земеделски продукти след първичното изкупуване. И на този етап се предвижда да има задължителни писмени договори между участниците. Всички условия за реклама, маркетинг и промоция, трябва да са договорени писмено още при сключването на договора за изкупуване на земеделски продукти. 

Също така се предвижда създаването на електронна платформа на проследимост, която съдържа информация за средно претеглени цени по цялата верига на доставки. Тя трябва да бъде разработена от Министерство на икономиката. 

Предвидено е да се създаде обсерватория на веригата на доставки към Министерския съвет. Тя ще включва представители на няколко ведомства и ще изследва производствените разходи за селскостопанско производство, за преработка и за дистрибуция по цялата верига на доставки на земеделски продукти и храни, както и разпределението на добавената стойност между участниците в нея. Обсерваторията ще представя доклад на всяко тримесечие и един годишен доклад за състоянието на веригата за доставки.

В законопроекта е предвидено изменението на други два важни закона. Първият е Законът за защита на конкуренцията, където ще се създаде една обща клауза за нелоялна практика. А вторият е Законът за стоковите борси и тържища. В него се предвижда задължителното издаване на фактура за всяка сделка, сключена на стоково тържище или пазар.

Ще се премахне възможността физически лица, регистрирани по Закона за подпомагане на земеделските производители, да продават на стокови тържища и пазари само посредством зеленото картонче, което предстои да бъде дигитализирано.

В обхвата на законопроекта не попадат търговията с тютюн, коноп, канабис, маслодайна роза, лозаро-винарски продукти, фуражи. Извън обхвата е и търговията със земеделски продукти и храни на стокови борси, тържища и пазари, публичните организации, учебни заведения и социални учреждения. 

Тази седмица се водят консултации със заинтересованите страни по законопроекта. Екипът на МЗХ се среща с всички национално представени браншови организации и камари, включително със Сдружението за модерна търговия.